47 ››Absolvent získá dovednost, jak správně nastavovat hlavní cíl v řízení škol, a k tomu odpovídající strategie v podobě vzájemně správně sladěných systémů a procesů ve své organizaci.››Absolvent bude vědět, jak budovat důvěru a důvěryhodnost učitelských týmů v organizaci i mimo ni. Na konkrétních příkladech z praxe pozná, jak tvořit požadovaná klimata a vztahy v organizaci, případně jak nežádoucí modely řešit a eliminovat jejich negativní dopady.››Absolvent se seznámí s některými nejčastějšími příčinami a projevy problémů a krizí v organizacích a učitelských týmech, s tím, jak jim předcházet a jak je co nejlépe řešit. Současně bude obeznámen s užitečnými modely přístupů k problémovým a konfliktním situacím a v neposlední řadě s tím, jak v problémech hledat skryté příležitosti k dalšímu růstu a rozvoji.Použité metody a formy Modul Rozvoj sebe samých a druhých bude aktuálně reagovat na potřeby zapojených ředitelů škol. Bude kombinována výuka v celé skupině společně se skupinovými aktivitami. Účastníci budou individuálně zpracovávat některé z úkolů a podklady pro setkání ve škole. Účastníkům bude doporučeno samostudium relevantní odborné literatury.Ad 3. Skupinové setkání ve škole (6 vyučovacích hodin)Hlavním cílem setkávání na školách (1. setkání) je podpora sdílení zkušeností vedoucích pracovníků a vzájemná diskuse o problémových otázkách z oblasti leadershipu. V rámci prvního setkání je rovněž důležitá diskuse o přípravě miniprojektů a jejich témat. Z tohoto důvodu je nezbytná přítomnost odborného garanta, který s týmem jednotlivé projekty konzultuje a upřesňuje. Významná je rovněž role „hostitelské školy“, resp. jejího ředitele, který připraví celý program, prezentuje své vlastní zkušenosti s vedením lidí a na závěr se podílí spolu s odborným garantem na evaluaci setkání (např. zápis). Hlavním smyslem zařazení této aktivity bylo podnítit vznik podpůrných skupin vedoucích pracovníků (intervizní skupiny – intervision groups), v nichž se doporučuje počet účastníků v rozmezí 3–8.Ad 4. Modul Mentorské dovednosti vedoucích pracovníků (6 vyučovacích hodin)Anotace modulu Modul je koncipovaný zážitkově, jako vzájemné sdílení a podpora v mentorských dovednostech vedoucích pracovníků. Účastníci modulu získají orientaci v terminologii vztažené k různým formám kolegiální podpory a specificky k mentoringu, budou ovládat strategie, postupy a plánování různých forem kolegiální podpory, získají základní dovednost vést mentorský/supervizní rozhovor, způsoby dávání a přijímání zpětné vazby, a to vše pro oblast profesionálního rozvoje učitele i sebe sama.Přehled témat výuky a) Kolegiální podpora v profesním rozvoji (1 hodina)››Vyjasnění základních pojmů (ve vztahu ke školství) – poradenství, supervize, mentoring, tutoring, koučing apod., jejich vztah a specifika ››Mentoring jako efektivní nástroj podpory a rozvoje učitelů, ředitelůb) Role a osobnost poradce a mentora (2 hodiny)››Definice poradenství, mentoringu ››Cíle mentoringu ››Definice poradce, mentora