46 Ad 2. Modul Rozvoj sebe samých a druhých (6 vyučovacích hodin)Anotace modulu Účastníci semináře porozumí tomu, jaké osobnostní dispozice ovlivňují prožívání a chování lidí a jak tyto informace využít ke zkvalitnění vztahů s ostatními a zefektivnění jejich práce – tj. při spolupráci učitelů v pedagogickém sboru, při volbě výukových metod a strategií. Efektivní vedení týmů a lidí včetně osobního profesního růstu každého pracovníka ve školství je klíčovou manažerskou dovedností určující zdraví i úspěch organizace. Účastníci se naučí rozpoznávat, které předpoklady jednotlivých typů osobnosti jsou výhodou či nevýhodou k vedení kvalitního vzdělávání a jaké metody a činnosti jsou pro ně nejvhodnější. Kvalitní rozvoj osobnosti především vedoucích pracovníků ve školství musí být soustavným, dlouhodobým a cílevědomým procesem. Správná sebereflexe je základním stavebním kamenem osobního i pedagogického růstu každého vedoucího pracovníka ve školství.Přehled témat výuky a) O››sobnost vedoucího pracovníka Výchova a sebevýchova kvalitního lídra – neustálý proces ››Hodnotová stránka vedoucího pracovníka ve školství a její projekce do vzdělávacího systému ››Jednotlivé typologie a odlišnost přístupů v práci vedoucího pracovníka ve školství ››Schopnost efektivního sebeřízení včetně plánování a řízení času b) Role vedoucího pracovníka ››Vize a cíle ve vedení lidí – jejich stanovování a dosahování v souladu s jejich typologií ››Vedoucí pracovník a jeho schopnost kauzálního myšlení v kontextu pedagogického procesu a řízení školy ››Hodnocení procesu – náprava chyb, podpora, evaluace a následné metody spolupráce v učitelském sboru c) Styly vedení lidí ››Důvěra a důvěryhodnost – pevný základ úspěšné spolupráce ve škole i v učitelských týmech ››Postoje a jejich budování ››Metody a formy dalšího rozvoje spolupráce a kooperace mezi učiteli ››Klima uvnitř organizace a jejich zvládání i rozvoj d) Obtíže ve vedení lidí ››Vedení školy a pedagogických týmů v krizích a těžkých časech ››Řešení problémů a konfliktů v mezilidských vztazích ››Problémoví jedinci a nástroje jejich zvládání ››Problémoví jedinci uvnitř kolektivů a nástroje jejich zvládání ››Problém jako příležitost růstu ››Motivace a stimulace pedagogických pracovníků s přihlédnutím ke specifikům školské praxe Cílové kompetence / profil absolventa ››Absolvent bude seznámen s tím, jaké jsou nezbytné a správné charakterové vlastnosti vedoucího pedagogického pracovníka a jak je postupně budovat a nastavovat ve svém osobním i profesním životě. Rovněž bude znát některé typologie jednotlivců i učitelských týmů a to, jak odlišně k nim přistupovat.