44 vysvětlit, jak uchopit téma přípravy závěrečného miniprojektu, zejména se zaměřením na popis změny v oblasti soft skills tak, aby zaměření miniprojektu odpovídalo cílům vzdělávacího programu.Je také rozhodující zvolit podle složení účastníků vhodný klíč pro rozdělení do rovnoměrně velkých (maximálně šestičlenných) pracovních skupin. Je možno zvolit přístup homogenity či heterogenity, teritoriální hledisko, hledisko dopravní obslužnosti apod. Každý z těchto přístupů má svá pro a proti. Rozhodnutí o této volbě by mělo být v každém případě vědomé a promyšlené.Aktivní spolupráce odborného mentora s lektorem vzdělávacího modulu je klíčem ke zvýšení efektivity. Ve skupině 20 účastníků se ukázalo velkou výhodou, pokud byl odborný mentor schopen a ochoten asistovat lektorovi při aktivizačních metodách, zejména při skupinové práci.Během setkávání ve školách se ukázalo, že odborný mentor plní klíčovou roli moderátora skupiny. Zejména pokud je hostitelem škola s ředitelem, který nemá sám zkušenosti s organizací podobných aktivit, je přínos odborného mentora zásadní. Jinak hrozí, že se setkání stane pouhou zdvořilostní návštěvou. Je nezbytné, aby aktivitu skupiny řídil někdo, kdo zajistí, že budou diskutovány okruhy otázek doporučené ve vzdělávacích modulech. Je vhodné, aby odborný mentor facilitoval debatu, která se rozvine okolo tématu hospitace. To je velmi široké a má-li skupina dospět ke smysluplným závěrům, je přítomnost aktivního facilitátora skutečně důležitá. Pochopitelně stejnou roli může převzít některý ze zkušených ředitelů, který má s podobnými úkoly vlastní rozsáhlou zkušenost.Vzhledem k tomu, že účastníci vzdělávacího cyklu zpracovávají vlastní absolventský miniprojekt, doporučujeme v každém setkání vyčlenit 15–30 min. diskusi o vhodných tématech, způsobech zpracování a jeho závěrečné prezentaci. Zejména účastníci, kteří nemají zatím zkušenosti s veřejnou prezentací výsledků své práce, tápou a trpí pocitem nejistoty, který je potřeba mírnit poskytnutím prostoru pro diskusi.Závěrečná fáze vzdělávacího cyklu a jeho evaluace Shrnující minikonference, během které prezentují účastníci vzdělávacího cyklu svoje miniprojekty, je završením naplňování cílů programu. Pokud je odborným mentorem dobře zvládnuta průběžná pomoc účastníkům s volbou tématu a následně kvalitně korigována příprava prezentací, má tato aktivita pro účastníky značný přínos. Není ovšem možno ponechávat účastníky v průběhu vzdělávacího cyklu v nejistotě a bez pomoci.Ukázky aplikací nabytých kompetencí v oblastech identifikace rizik, řízení změny, vedení týmů, efektivní komunikace apod. na konkrétních miniprojektech je pro účastníky příležitostí k inspiraci. Ukázalo se, že se v mnoha případech také stává výrazným impulzem pro rozvoj vlastní školy. Odborný mentor musí být s prezentacemi dopředu seznámen, měl by být schopen zaujmout k nim odborné stanovisko a kvalifikovaně vést diskusi, která se kolem tématu může rozvinout. Evaluace programu, která je také podmínkou pro získání akreditace, dá organizátorovi možnost vyhodnotit akci, její průběh a přínos pro jednotlivé účastníky i celou skupinu apod. Pro získání zpětné vazby opět doporučujeme využít elektronické prostředí, které umožňuje snadnou prezentaci výsledků nejen v číselné, ale i názorné grafické podobě.Česká školní inspekce zařadila pilotáž tohoto vzdělávacího cyklu do klíčové aktivity TALIS 2013 projektu Kompetence III s cílem zaměřit více orientaci ředitelů škol na řízení pedagogického procesu. Každý z organizátorů DVPP, který se rozhodne program Vzdělávací lídr akreditovat a nabídnout jej zájemcům z řad ředitelů škol a jejich zástupců, přispěje ke zvýšení kompetencí těchto vedoucích pracovníků škol v oblasti pedagogického leadershipu, a tím k celkovému zvýšení kvality ve vzdělávání.