43 5 ZKUŠENOSTI Z REALIZACE, NÁMĚTY PRO BUDOUCÍ VZDĚLAVATELE Na základě pilotního ověřování programu Vzdělávací lídr dospěla Česká školní inspekce k řadě zkušeností, které mohou být prospěšné budoucím realizátorům akreditovaného kurzu, jenž bude z této pilotáže k dispozici. Jde o zkušenosti z různých etap realizace. V této kapitole se tedy přidržíme časového hlediska.Období rozhodování o realizaci vzdělávacího cyklu V této fázi Česká školní inspekce doporučuje věnovat náležitou pozornost zpracování podkladů pro akreditaci programu pro DVPP, o kterou bude žádat MŠMT ČR. Každý realizátor musí dle své právní formy a vlastních podmínek vypracovat žádost o udělení akreditace v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. Odborné podklady jsou k dispozici v příloze této publikace – viz Návrh na akreditaci vzdělávacího programu „Vzdělávací lídr“.Pro kvalitní realizaci programu jsou klíčovými osobnostmi odborný mentor a lektoři vzdělávacích modulů. Zodpovědný výběr může přinést účastníkům programu výraznou přidanou hodnotu, podcenění výběru se projeví potížemi v realizační fázi a nižší úrovní využití potenciálu vzdělávací akce.Odborný mentor by měl dobře znát vzdělávací podmínky ve svém regionu, měl by být v aktivním kontaktu s potenciálními účastníky. Ideálními aspiranty pro tuto pozici jsou pracovníci vzdělávacích center, případně zkušení a dlouholetí ředitelé škol, kteří se podílí na DVPP v oblasti školského managementu. Podobnou roli by mohli sehrát i pracovníci školských odborů krajských úřadů či pověřených obcí. Odborný mentor může velmi pozitivně ovlivnit výběr účastníků vzdělávání tak, aby mezi začínajícími či málo zkušenými účastníky bylo i několik zkušených ředitelů ochotných svoje know-how předávat ostatním. Při výběru lektorů vzdělávacích modulů se ukázalo jako velmi přínosné, pokud měl lektor sám osobní zkušenost ze školního prostředí, např. pro podobnou cílovou skupinu již přednášel, sám měl praxi ve vedení školy apod. Pokud takový lektor nebude budoucímu realizátorovi k dispozici, je třeba věnovat mimořádnou pozornost jeho seznámení s očekáváními, diskutovat s ním s předstihem studijní materiály, metody a formy výuky apod.Odborný mentor, pokud je vybaven zkušeností s vedením lidí, mentorskými dovednostmi apod., může být vynikajícím moderátorem setkávání ve školách, která jsou zásadní aktivitou projektu. Zároveň může být lektorům vzdělávacích modulů nápomocen při identifikaci vzdělávacích potřeb konkrétní skupiny účastníků, může je s předstihem seznámit se vstupní úrovní znalostí a očekáváním účastníků programu. Kde v pilotním projektu odborný mentor beze zbytku naplnil tato očekávání, efektivitě programu to bylo výrazně ku prospěchu.Realizační fáze vzdělávacího cyklu Pokud odborný mentor či organizátor věnovali pozornost kvalitnímu výběru účastníků ve smyslu vyváženého složení studijní skupiny, je to dobrý předpoklad úspěšné realizace. V úvodním setkání celé studijní skupiny je třeba věnovat pozornost detailnímu představení programu, aktivnímu získání očekávání jednotlivců, vysvětlení zásad realizace vzdělávacího cyklu apod. Je vhodné představit vzdělávací moduly, jejich lektory, program setkávání ve školách, poskytnout metodické materiály pro přípravu účastníků, doporučenou literaturu apod. Klíčové je hned z počátku