39 Miniprojekt jako absolventský výstup Každá evaluace vzdělávacího programu by měla minimálně sledovat dopad aktivity na získané či rozšířené znalosti a jejich využití v praxi. Pro tento účel byl stanoven požadavek na zpracování výstupu v podobě plánu vhodné změny, kterou si každý účastník volil podle vlastních manažerských potřeb a kterou si během studia konkretizoval a zpřesňoval. Změna mohla být v průběhu školení buď přímo realizována, nebo alespoň komplexně připravena. V průběhu cyklu měl tedy každý účastník za úkol připravit miniprojekt související s tématem pedagogického řízení školy.Autorský tým programu zvolil pro zpracování miniprojektu formu jednotné, ale zároveň individuálně uchopitelné prezentace. Šablona byla vytvořena tak, aby věcně splňovala požadavek na řízení změny, obsahovala základní atributy projektu, tj. záměr, analýzu vlivů, cíl, aktivity, přínosy aj., byla zasazena do kontextu školy a jejího okolí, ale také nutila ředitele k jednoznačným a stručným vyjádřením.Plánovaný miniprojekt mohli účastníci během celého programu konzultovat se svými kolegy na jednotlivých setkáních na školách, která probíhala v mezidobí prezenčních školení. Tím získávali průběžnou zpětnou vazbu, návrhy na úpravy, další inspirace, upozornění na rizik. Významnou oporou jim byli také odborní mentoři, se kterými měli možnost svůj záměr diskutovat.Téma miniprojektu bylo svobodnou volbou každého účastníka, ovšem s podmínkou vazby na jeho vlastní řídicí kompetence, a to především směrem k pedagogickému procesu.Nejčastěji si účastníci vybrali téma, které se svým obsahem dotýkalo klimatu školy, vzájemné spolupráce a komunikace, koncepce školy, kvality poskytovaného vzdělávání, vlastního hodnocení školy, organizační změny nebo třeba elektronické dokumentace. Mezi ta méně častá, ale o to zajímavější, patřila např. zavádění žákovských či učitelských portfolií, adaptační období začínajících učitelů nebo individualizace výuky.Prezentace všech miniprojektů probíhaly na závěrečných krajských konferencích. Účastníci se tak měli možnost seznámit s výstupy všech svých kolegů, což v následném hodnocení velmi oceňovali. Většinově také projevili zájem získat prezentace celé studijní skupiny k dalšímu využití.V závěrečném dotazování na přínos zpracování miniprojektu reagovalo 94 % absolventů programu pozitivně. Požadavek na tvorbu hmatatelného výstupu z absolvovaného vzdělávání bývá obvyklý pouze u studií vedoucích k získání kvalifikace nebo další kvalifikace. Je však vidět, že dovést účastníky během školení ke konkrétnímu plánu změny, průběžně je v této aktivitě podporovat a poskytovat jim odbornou pomoc je správnou cestou. Lze tedy konstatovat, že i v tomto ohledu byl očekávaný výstup programu zcela naplněn.