38 Výstup pro účastníka Připravte plán hospitační činnosti pro období realizace zamýšlených změn ve škole tak, aby hospitační činnost podpořila proces změny, kterou chcete realizovat (samozřejmě pokud je možno pro realizaci změny hospitační činnost alespoň jako podpůrný nástroj využít).Poznámka: Pokud ve škole není možno zajistit společnou hospitaci v živé vyučovací hodině, využijte pro nácvik některou z virtuálních hospitací, kterou společně zhlédnete na projekční ploše v podmínkách, které se co nejvíce přiblíží reálné situaci (čas, žádná vzájemná komunikace během sledování, pozorný záznam do pozorovacího archu apod.). Společná návštěva reálné vyučovací hodiny má ovšem mnohem větší potenciál pro skupinovou diskusi!Příloha 3 Setkávání ve školách očima přímé účastnice Na jaře 2015 jsem se účastnila cyklu seminářů ČŠI Vzdělávání vedoucích pracovníků základních škol. Jednou ze součástí plánovaných aktivit bylo setkávání účastníků tohoto cyklu na školách. Po vzájemné domluvě jsme vytvořili skupiny ředitelů a vedoucích pracovníků základních škol, které jsou podobné velikostí, počtem žáků a také místem svého působení. Vzájemná setkávání na školách (proběhla 3 setkání) byla jednou z nejpřínosnějších aktivit celého cyklu. „Hostitelské“ školy se své role vždy ujaly zodpovědně a v navázané spolupráci budou i nadále pokračovat. Velmi si cením toho, že mám ve svém okolí tak zkušené kolegy, na které se mohu kdykoli obrátit. První schůzka naší skupiny se konala na 3. ZŠ Holešov a byla zaměřena na strategii školy a její prezentaci. Každé společné setkání bylo spojeno také s prohlídkou dané školy, což bylo velmi příjemné a inspirativní. Na druhé ze schůzek byla tématem hospitace. Nejprve jsme společně na toto téma diskutovali a vyměňovali si názory a zkušenosti jaký je počet hospitací na školách, jaké používáme záznamy hospitací, zda vedeme s učiteli před hospitační a pohospitační pohovory, jak stanovujeme cíle hospitace. Následně jsme navštívili vyučovací hodinu ve 2. ročníku. Ocenili jsme práci paní učitelky, její přístup k dětem, rozmanitost forem práce a mě osobně nejvíce zaujala práce paní učitelky s hlasem. Vzhledem k tomu, že nás toto téma velmi zaujalo, hledáme další zdroje informací o vedení hospitací a jejich využití nejen jako prostředku „kontrolního“, ale především jako prostředku k motivaci a posunu práce jednotlivých učitelů. Vlastní hodnocení vnímáme jako důležitou součást řízení. Nově jsme se seznámili s aplikací Monitor, která nám v přípravě hospitačního záznamu může pomoci. Třetí schůzka už nebyla povinná, přesto jsme se chtěli setkat i na půdě našeho třetího účastníka ZŠ Tlumačov. V době jejího konání byla aktuální Výzva č. 56 z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost, zaměřená na čtenářskou a jazykovou gramotnost. Téma našeho setkání bylo tedy dáno – čerpání finančních prostředků z ESF a zapojení škol do této výzvy. Shodli jsme se na tom, že projekty jsou velmi náročné především časově – na jejich přípravu a realizaci je času opravdu málo. Velmi cennou zkušeností byl také poslední společný seminář konaný ve Zlíně a věnovaný krátkým prezentacím jednotlivých škol. Témata účastníků byla pestrá, zajímavá, inspirativní a obohatila všechny přítomné o zajímavé zkušenosti, nápady či problémy, se kterými se jednotlivé školy potýkají. Pevně věřím, že navázaná spolupráce bude pokračovat i po skončení tohoto semináře. Já osobně se na ni velmi těším.Mgr. Gabriela Kovářová, zástupkyně ředitele 3. Základní škola Holešov