34 a přidanou hodnotu. Doplnění o informace z ČŠI velmi kladně přivítali ředitelé škol a komentovali jako „velmi užitečné“. Mgr. Miloslav Hubatka Setkávání ve školách a hospitace Do vzdělávacího programu začlenila Česká školní inspekce aktivitu výměny příkladů dobré praxe formou skupinových návštěv ve dvou hostitelských školách. Cílem bylo poskytnout vedoucím pracovníkům škol, kteří jsou ve výkonu své funkce často osamoceni či izolováni, možnost vzájemné výměny zkušeností v oblastech rozvíjení nových kompetencí a většího porozumění pro náročná témata, poskytnout jim emoční a intelektuální podporu a příležitost změnit zaběhnuté stereotypy.V průběhu realizace se stalo v každém kraji hostiteli minimálně osm základních škol a jejich vedoucích pracovníků (ředitelů nebo jejich zástupců). Tematicky i časově setkávání ve školách navazovala na moduly č. 1 a č. 2, jejichž součástí byl také návrh témat pro diskusi účastníků během skupinových setkání ve škole. Pro zachycení průběhu schůzky byl připraven záznamový arch (Příloha 1), do kterého odborný mentor nebo pověřený účastník zachytili základní informace o průběhu schůzky a zapsali, jakým bodům programu se účastníci v diskusi věnovali. Součástí zápisu bylo též pořízení několika dokumentačních fotografií. Setkávání ve školách neměla pouze reflektovat témata vzdělávacích modulů, ale také umožnit výměnu zkušeností k základním otázkám kvalitního řízení školy. Velmi často sdíleli účastníci svoje zkušenosti k následujícím tématům – vize školy, koncepce rozvoje školy, public relations, personální práce, inovace ve škole, inkluzivní vzdělávání, fundraising zejména se zaměřením na čerpání prostředků ESF, veřejné zakázky, využívání informačních systémů včetně systému InspIS České školní inspekce apod. Jak bude uvedeno v pasáži věnované přímým výpovědím účastníků programu, byla pro ně možnost diskutovat tato témata ve skupině několika kolegů-odborníků s podobnou profesní zkušeností zcela ojedinělá a velmi pozitivně ji hodnotili. Přidanou hodnotou těchto setkání bylo, že si účastníci uvědomili, že podobné problémy jako oni řeší školy různých zřizovatelů v různě velkých aglomeracích apod., což byla pro účastníka do značné míry otázka psychohygieny.Vzhledem k tomu, že Česká školní inspekce vnímá roli vzdělávacího lídra jako důležitou roli ředitele školy, byla do programu jako návazná aktivita modulu č. 2 zařazena společná hospitace skupiny v jedné vyučovací hodině během druhé návštěvy v hostitelské škole. Pro účastníky byl připraven pracovní list (Příloha 2), ve kterém byly doporučeny informační zdroje a náměty pro vlastní přípravu. Dále byl nastíněn způsob realizace, protože podle průběžných výpovědí účastníků předchozích modulů a setkání je hospitační činnost obtížně uchopitelnou metodou řízení pedagogického procesu. Pokud by v hostitelské škole bylo obtížné navštívit reálnou vyučovací hodinu, bylo aktivitu možno splnit s využitím virtuální hospitace. Tuto možnost však využilo minimum skupin, protože bylo zřejmé, že přímé pozorování povede k realističtějšímu zážitku a kvalifikovanější diskusi.