33 Lektorský pohled Pohled na semináře projektu si dovolím shrnout do několika bodů, resp. několika oblastí, které se mi v kontextu realizace jevily jako důležité, ba zásadní. Užitečnost Projekt, semináře i jejich obsah a zaměření se mi jednoznačně jevily z pohledu vedení škol jako maximálně užitečné a přínosné. Výborná volba témat přesně odpovídá potřebám škol a zdrojům nejčastějších problémů na školách. Provázanost s praxí Pro ředitele škol je v současnosti stále více důležité, aby obsah seminářů (školení) byl maximálně spojen s reálnou praxí a konkrétními vyzkoušenými realizačními kroky. Je to daleko potřebnější než akademická, byť odborná fakta. Aktuálnost Témata (okruhy) respektují a zahrnují současné klíčové oblasti pro úspěšného manažera ve školství. Většinou ředitelé škol nebyli nijak systematicky v daných oblastech vzděláváni a znalosti a dovednosti jim prostě v tomto chybí. Ti osvícení si to stále více uvědomují a snaží se mezery zaplnit jak samostudiem, tak návštěvou podobných seminářů a školení. Kvalitní školení se velmi cení a domnívám se, že tyto do této kategorie patřily, a byly tudíž kvitovány s povděkem.Návaznost Ředitelé oceňovali témata a další aktivity na sebe navazující a podporující se, současně se nechali slyšet, že by uvítali další podobné školení na aktuální problémy a klíčové oblasti školského managementu (marketing školy, moderní PR, tvorba klimatu školy a podobně).Vhodná forma Mezi pozitiva bezesporu patřilo i vybrané prostředí pro realizaci školení. V plném a skutečně náročném časovém programu ředitelů se těžko hledá volný prostor. Skutečnost, že se školení odehrávalo mimo školské prostory, tak přispěla k tomu, že ředitelé mohli nechat všední problémy a operativu „doma“ a plně se soustředit na nové informace. Ceněno bylo rovněž i to, že mohli mezi sebou sdílet zkušenosti, konkrétní postřehy a ihned je diskutovat a společně probírat. Takovýto „osobní prostor“ je stejně důležitý jako školení samotné. Navíc se cenil i případný prostor pro konkrétní dotazy a rady. Na individuální úrovni. Sdílení konkrétní praxe a zkušeností Ceněným zbožím jsou drobné, konkrétní řešení a nápady z praxe. Zdánlivé maličkosti v kontextu systémového řešení doplňují a dokreslují celkovou účinnost. Detaily tvoří celek. Prostor pro to, aby zazněly a byly prezentovány takovéto drobné nápady a řešení, jsou velmi často vyhledávány řediteli, protože jsou vyzkoušené, tudíž účinné, a je relativně snadné je zavést na vlastní škole. Výborná organizace Jednoznačně byla velmi pozitivně hodnocena organizační stránka projektu. Na úrovni ČŠI i na úrovni jednotlivých krajů a jejich vzdělávacích organizací. Možnost prezentovat v tomto projektu byla dobrá a užitečná zkušenost i pro lektory. Protože se školení na Vysočině v Jihlavě zúčastnil i pan Faltýsek a aktivně se zapojil do diskusí a sdílení praxe, ředitelé škol dostali i jiný úhel pohledu na danou problematiku. Celé školení tak získalo jiný rozměr