15 Přehled témat výuky a) ›Z›měna jako jediná jistota Fáze změny ››Nástroje a cílové skupiny b) Odpor a jeho možná eliminace ››Příčiny odporu ke změnám ››Analýza jako nezbytný předpoklad pochopení c) Identifikace slabého místa ve škole ››Analýza podmínek ››Možné nástroje d) Řízení změny v praxi, návrh možného postupu ››Sestavení vlastního postupu ››Pojmenování rizikových míst Cílové kompetence absolventa ››Orientuje se v používané terminologii oblasti řízení změny a v dostupných pramenech ››Analyzuje slabé místo ve své škole, popř. místo hodné inovace (zlepšení)››Plánuje řízení dílčí změny a nastavení jednotlivých etap ››Umí popsat příčiny možného odporu ke změnám, zná cesty k možné eliminaci odporu ››Je připraven řídit změnu v souladu s doporučenými postupy a prameny Použité metody a formy Modul Řízení změny a výuka v něm bude logicky vycházet z aktuální situace dané jednak úrovní vstupních znalostí a dovedností účastníků, jednak konkrétní situací v jednotlivých školách.Bude použita kombinace teoretických poznatků (Paretovo pravidlo, SWOT analýza, řízení podle cílů apod.) a prvků výcviku ve skupinách s cílem reflektovat konkrétní situace, správně popsat a naplánovat řízení změny. Využit bude brainstorming, skupinová práce a reflexe vlastní situace ve škole.Zvláštní důraz bude kladen na eliminaci očekávaného odporu a příprava na možné komunikační situace.Problémové otázky ››Příčiny změn a jejich rozdělení (impulzy vnější a vnitřní)››Etapy změny, pochopení zákonitosti a nutnosti nepřeskakovat jednotlivé etapy ››Úloha času (změny přezrálé x nedomyšlené)››Příčiny odporu a jeho pochopení ››Eliminace odporu, možné formy (motivace, zapojení lidí, podpora, vzdělávání)››Kritéria úspěchu a jejich navrhování Další podněty k diskusi (po tomto modulu již není následující setkání ve škole)››Co znamená pojem „slabé místo“››Nemohou lidé impulz ke změně chápat jako negativní hodnocení předchozí práce, jak tomu předejít