12 Výstupy z projektu Vysočina Education („Vzdělávání ředitelů středních a základních škol Kraje Vysočina“): www.vys-edu.cz/vismo/zobraz_ dok.asp?id_ org=600139&id_ ktg=1099&archiv=0&p1=1052 TOWSEND, T., MacBEATH, J.: International Handbook of Leadership for Learning. 2011. ISBN 978-94-007-1349-9 Modul č. 2 – Mentorské dovednosti vedoucích pracovníkůAnotace Modul je koncipovaný zážitkově, jako vzájemné sdílení a podpora v mentorských dovednostech vedoucích pracovníků. Účastníci modulu získají orientaci v terminologii vztažené k různým formám kolegiální podpory a specificky k mentoringu, budou ovládat strategie, postupy a plánování různých forem kolegiální podpory, získají základní dovednost vést mentorský/supervizní rozhovor, způsoby dávání a přijímání zpětné vazby, a to vše pro oblast profesionálního rozvoje učitele i sebe sama.Přehled témat výuky a) Kolegiální podpora v profesním rozvoji (1 hodina)››Vyjasnění základních pojmů (ve vztahu ke školství) – poradenství, supervize, mentoring, tutoring, koučing apod., jejich vztah a specifika ››Mentoring jako efektivní nástroj podpory a rozvoje učitelů, ředitelůb) Role a osobnost poradce a mentora, mentoring (2 hodiny)››Definice poradenství, mentoringu ››Cíle mentoringu ››Definice poradce, mentora ››Odborná kvalifikace mentora ››Interpersonální dovednosti mentora ››Poradenské dovednosti c) Fáze mentoringu (2 hodiny)››Fáze mentorského procesu ››Udržování hranic poradenského procesu d) Zavádění mentoringu na školách (1 hodina)››Možnosti využití mentoringu ve školství ››Kroky k zapojení pedagogů do procesu mentoringu (motivace)››Předpoklady úspěšného mentoringu, rizika ››Etika v mentoringu