6 1 ÚVODNÍ SLOVO Česká školní inspekce z pozice partnera Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy realizuje od roku 2011 také důležité mezinárodní šetření o vyučování a učení (TALIS). Poslední výsledky tohoto stěžejního zjišťování názorů a postojů učitelů a ředitelů škol byly prezentovány v rámci Národní zprávy z šetření TALIS 2013 a poskytly odborné veřejnosti důležité a zajímavé informace mimo jiné o tom, jaké vzdělávací potřeby sami u sebe identifikují vedoucí pracovníci českých základních škol. Na tyto výsledky pak Česká školní inspekce v rámci realizace projektu Kompetence III reagovala právě přípravou uceleného programu vzdělávání pro ředitele základních škol a jejich zástupce v tematikách pedagogického leadershipu.Je všeobecně známo, že současné nastavení funkčního studia pro ředitele škol se poměrně málo orientuje na řízení pedagogického procesu. Svědčí o tom i analýza projektů podpořených z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a zaměřených na vzdělávání ředitelů. Přitom tzv. pedagogický leadership je zásadní prerekvizitou z hlediska orientace na vzdělávací úspěch každého žáka a maximální využití potenciálu jak na straně učitelů, tak na straně žáků. A co více, ředitelé škol sami vnímají právě tuto oblast jako klíčovou a pro ně potřebnou.Vzdělávací program, zaměřený na otázky rozvoje sebe samých a druhých, na mentorské dovednosti vedoucích pracovníků, na vedení a řízení změny a na příklady dobré praxe, koncipovala Česká školní inspekce jako pilotní ověření jeho obsahu i organizace. Výsledek pak bude převeden do podoby podkladů pro akreditaci v systému DVPP, které budou předány Národnímu institutu pro další vzdělávání a prostřednictvím databáze výstupů Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost také všem potenciálním poskytovatelům dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.Na tomto místě bych rád poděkoval autorům tohoto vzdělávacího programu, kolegyním a kolegům, kteří se na jeho provedení v rámci jednotlivých krajů podíleli, a zejména pak všem vedoucím pracovníkům a pracovnicím základních škol, kteří se do programu dobrovolně zapojili. Jsem přesvědčen, že šlo o vzájemně prospěšnou aktivitu, jež všem účastníkům přinesla řadu zajímavých zkušeností, dovedností a informací, a věřím, že takto koncipovaný vzdělávací program bude následně pevně ukotven v systému DVPP a důsledně realizován s cílem kontinuálního zvyšování kompetencí vedoucích pedagogických pracovníků, a tím také kvality vzdělávání, za kterou ve svých školách odpovídají.Mgr. Tomáš Zatloukal ústřední školní inspektor