TABULKA Č. 10: SHRNUTÍ HLAVNÍCH TÉMAT Z DISKUSÍ V OHNISKOVÝCH SKUPINÁCH Oblasti Hlavní témata Vztah ke „kompetencím“ Požadované vzdělávání Požadovaná podpora očima ředitelů očima ředitelů i výzkumníků očima ředitelů (obsah i forma) očima ředitelůUrčování směru školy Rozvoj lidí Budování příznivého prostředí pro učení Rozvoj vzdělávacího programu • Profilace a směřování školy: zdroje školy a poptávka trhu • Práce s projekty • Stabilní vize v nestabilním prostředí • Podpora učitelů• Další vzdělávání učitelů• Motivace učitelů• Rozvíjení vnějších vztahů• Dobré sociální klima – priorita každé školy • Fyzické prostředí škol • Zajišťování „rovnováhy“ ve školních vzdělávacích programech • Výsledky žáků – orienta-ce na dynamiku vývoje ve vlastní škole • Vedení v heterogenním prostředí • Dovednost pracovat s daty • Schopnost plánovat • Dovednost pracovat s týmem učitelů – sdílení vize • Dovednost podporovat demokracii ve škole • Dovednost zavádět změny • Dovednost vést práci na projektech • Obecné sociální a komunikační dovednosti • Schopnost podporovat učitele ve formulaci cílů• Dovednost pracovat s nemotivovanými učiteli • Dovednost slaďovat vzdělávací potřeby učitelů a potřeby školy • Schopnost reflektovat a analyzovat situace • Dovednost komunikovat s rodiči • Dovednost vést vztah se zřizovatelem • Dovednost vést vztahy mezi učiteli • Dovednost podporovat demokracii ve škole • Dovednost vést práci na projektech • Technické znalosti a dovednosti • Dovednost zvládat změnu • Dovednost pracovat s daty • Schopnost porozumět práci specialistů, schopnost řídit ŠPP • Dovednost organizovat výuku • Dovednost pracovat s informacemi o žácích • Dovednost komunikovat s rodiči • Řízení změny • Sdílení s řediteli • Návštěvy škol • Vnější podpora (mentoring nebo koučing) na vyžádání • Poznávání týmu školy – reflexe • Sdílení mezi řediteli • Vnější podpora (mentoring nebo koučing) na vyžádání • Právnické vzdělávání • Mediace a řešení konfliktů• Sdílení mezi řediteli • Vnější podpora (mentoring nebo koučing) na vyžádání • Práce s daty, hodnocení žáků• Inkluzivní vzdělávání • Sdílení mezi řediteli • Vnější podpora (mentoring nebo koučing) na vyžádání • Projektoví pracovníci ve školách • Snazší dostupnost dotací – méně administrativní zátěže v projektech a smysluplně nastavená kontrola • Stabilní školsko-politické prostředí, méně změn, jasné informace o chystaných změnách • Delší funkční období ředitelů z důvodu stabilizace změn a vizí • Lépe připravení absolventi učitelských fakult v oblasti práce s žáky • Možnost využívání studentů na dlouhodobé praxi pro suplování učitelů odjíždějících na DVPP • Kvalitní DVPP, kvalitní lektoři • Jasný kariérní řád s možností růstu pro všechny učitele • Změna ve financování DVPP (zvláště u menších škol)• Podpora při investičních projektech • Méně projektové administrativy • Smysluplná projektová kontrola • Individuální poradenství na požádání • Podpora ředitelů a škol při konfliktech s vnějším prostředím • Podpora médií • Jasné vymezení povinnosti testování žáků• Školní psychologové / speciální pedagogové na plný úvazek • Kvalitní asistenti jako běžná součást školy (vč. využívání studentů na dlouhodobé praxi)• Jasné požadavky na přijetí ze strany SŠ• Nerozšiřování povinných témat v RVP • Sjednocené hodnocení žáků