45 • Včasné a přesné informace a podpora. Ředitelé by ocenili více informací od MŠMT ČR o chystaných změnách. Nezřídka se údajně dozvídají zkreslené informace z médií, a šíří se tak fámy, které znejišťují učitele i rodiče. To je právě to, jak vy říkáte, nepronikly k nám informace a tohle já si myslím, že je nejdůležitější. Protože k nám pronikají velmi protichůdné informace a bohužel, co si myslím, že je průřezem všech těch témat, co tady máme, je ta strašná nestabilita ve školství. My se nemáme na co spoléhat, přijde ministr, vyhlásí přijímací zkoušky, my to s velkou slávou oznámíme, vysvětlíme, abychom další rok přišli, že je vlastně všechno jinak. Kariérní řád, přijdeme, učitelům řekneme, v září dělejte tohle, abychom letos v září přišli s tím, že je zase všechno jinak. Teď mají být nové tabulky, v listopadu mají být nové tabulky, my vůbec nevíme, jaké tabulky, kantoři se nás ptají, ale je tu neinformovanost a ty neustálé změny, řekla bych v nejzákladnějších věcech. A ta nejistota, že za rok zase bude všecko jinak… My děláme svou práci a nikdo nás nepodpoří… když se z těch šesti tisíc škol na jedné něco stane, tak je to medializováno, jako že jsme největší grázli. Takže mně chybí podpora vůbec tady toho státního školství. Toho, kde si teda myslím, že se dělá poctivá práce. Ne nás, tady ředitelů, ale vůbec těch škol. • Porady ředitelů v regionu. Některým ředitelům chybí pravidelné porady v regionech, resp. na okre-sech, na kterých by se pravidelně dovídali ověřené informace a mohli s ostatními řediteli sdílet své zkušenosti. Někteří ředitelé však oceňovali, že se v jejich regionu takové porady či dokonce výjezdní zasedání realizují (např. Havlíčkův Brod).Co podle mě zásadně chybí, je odvětvový řízení školství, protože vy jste z města, kde fungujou odbory školství. My spadáme pod trojkovou obec, odbor školství je tam zrušenej. Je tam jedna paní, která přeposílá, a dělá to dobře naštěstí, přeposílá ty rozpočty a zpracovává to a dá se s ní komunikovat. Ale my jsme poradu ředitelů neměli, tý jsem se neúčastnil nějakých deset let už. To znamená, informace, který získávám, jsou tím, že mám kamarády ředitele v obcích, kde se teda o ně nějakým způsobem starají. A spoustu těch nových informací člo-věk hledá. Taky něco přehlídne, pak jsou problémy. Ale prostě zrušení odvětvového školství si myslím, že byl jeden z nejzoufalejších kroků, kterej kdy byl tady v tom státě proveden.• Užiteční specialisté do škol. Je zřejmé, že by ředitelé rádi delegovali některé odpovědnosti na odborní-ky, kteří pracují přímo ve školách. Shodují se na tom, že jim proces řízení usnadňuje, pokud mají dobré zástupce, ale rádi by ve škole přivítali například projektové pracovníky, které si vyberou oni sami. Ne ty, kteří jsou jim přidělováni v rámci některých projektů a rozhodnutí. • Asistenti a studenti. Podobně jako jiní specialisté a odborníci jsou ve školách vítáni kvalitní asistenti pedagogů, kteří pomáhají zvládat zvyšující se rozdíly mezi žáky ve třídách. S příchodem většího počtu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami očekávají ředitelé zhoršení situace ve třídách a zvyšující se zátěž pro učitele. Jedno z řešení pak vidí v tom, aby se asistenti stali běžnou součástí školy (bez nut-nosti opakovaně o ně žádat či financovat je z vlastních zdrojů) a navrhují také využívat více studentů na praxích. Potřebujeme kvalitní učitele z vysokých škol… aby uměli praktický věci, aby byli hodně ve škole, třeba na ma-gisterském už nesedět na fakultě, ale být třeba tři dny na praxi jako asistenti, aby věděli, co to škola je, a nechr-lit nesmyslné kombinace jako, já nevím…. oni jsou dobří matematici, fyzikáři, ale neumí učit. … když přijde pedagog z vysoké školy, tak on má sumu teoretických znalostí, ale praktická práce s dětmi chybí.