32 Analogická situace je i s asistenty pedagogů, o které musí ředitelé žádat, chtějí-li finanční podporu. Navíc u nich mnohdy postrádají potřebnou profesionální kvalitu.Další vzdělávání učitelůZ diskusí o tom, jak plánují ředitelé další vzdělávání učitelů, se zdá, že typicky nechávají výběr kurzů na učitelích, a teprve poté korigují jejich volbu podle možností a zájmů školy. Také výsledky dotazníkové-ho šetření dokladují, že pozornost, kterou ředitelé věnují této oblasti, je v porovnání s ostatními nejnižší. Nabízí se interpretace, že řada ředitelů ponechává starost o výběr dalšího vzdělávání na učitelích a jejich zájmu a potřebách, a podle jejich požadavků pak formuluje plán DVPP školy. Znovu se tak otevírá otázka promyšlenosti plánování DVPP na individuální úrovni v návaznosti na rozvoj školy jako celku. Učitelé navíc podle sdělení ředitelů nejsou zvyklí formulovat své cíle a přizpůsobovat jim výběr dalšího vzdělává-ní. Takovou zkušenost vyjadřují zejména ti, kteří využívají pro plánování DVPP individuální rozhovory s učiteli nebo různé techniky práce s celým týmem.…přišlo mně ne zrovna ideální jim něco direktivně nařídit, běž tady na toto školení, protože škola to potře-buje. Přemýšlela jsem nad tím, jak to udělat, tak jsme si udělali takovou závěrečnou SWOTku, koncem před-chozího školního roku, no a tam jsem všechny vyzvala a cíleně jsem je rozdělila do takových skupinek po 4–5 lidech, aby byli navzájem propojeni … Poprosila jsem je, aby zaprvé udělali SWOTku a zvážili silné a slabé stránky školy, co potřebujeme, a aby se taky víceméně sami rozhodli, v jakém směru se chtějí dále vzdělávat a jak na sobě začít pracovat. A když jsem tu SWOTku a ty plány zpracovala, vyšel mi z toho celoroční plán DVPP a ještě s bonusem, že si to ti lidi uvědomili sami. Nabídku kurzů DVPP pro učitele i vedoucí pracovníky škol považují ředitelé za dostatečně širokou, k její kvalitě pak mají více nekonkrétních připomínek. Skutečně kvalitní kurzy prý bývají těžko dostupné; ře-ditelé v blízké budoucnosti očekávají zájem učitelů o kurzy zaměřené na vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Potřeba vzdělávání v „inkluzivních tématech“ a zvyšující se poptávka po speciál-ních pedagozích a školních psycholozích podporuje mezi řediteli myšlenku o „výchově vlastních učitelů--specialistů“, např. odborníků v oblasti speciální pedagogiky, např. logopedie. V nabídce pro vedoucí pracovníky pak ředitelé postrádají kvalitní právnické vzdělávání, na kterém by mohli diskutovat své pochybnosti a nejistoty v některých otázkách řízení školy. Jiné vzdělávací potře-by účastníci nedokázali explicitně formulovat – opakovaně však zaznívala potřeba sdílení mezi řediteli a potřeba dostupné a kontinuální informační a poradenské podpory ze strany odpovědných pracovníků na obcích, krajích i MŠMT ČR (viz další části textu). Ředitelé vyjadřovali pocit, že je na ně nadřízenými a kontrolními institucemi kladena spousta požadavků, není jim však nezřídka jasné, jaký postup je pro naplnění požadavku či zadaného úkolu správný, chybí jim informace a postrádají jasné odpovědi na své otázky. Pokud však postupují nesprávně, musí nezřídka čelit kritice, nebo dokonce přísným postihům.V diskusích nechybělo ani „tradiční“ téma týkající se financí a času. Zejména menší školy se potýkají s ne-dostatkem financí na DVPP, mají-li platit cestovné, suplování apod. Ředitelé proto rádi volí přímou pod-poru na pracovišti: objednávají a organizují semináře pro celé sborovny a podporují kolegiální návštěvy učitelů v hodinách. U seminářů zdůrazňují podmínku dobrého lektora, který mj. nenaruší vztahy mezi učiteli a vztahy učitelů k vedení školy. Pochopitelně preferujeme vzdělávání, který je v odpoledních hodinách … když je to od dvou hodin, tak musí jet vlakem v deset hodin už, jo. To znamená, jednak zaplatím drahej cesťák, protože jí to vezme pět hodin cesta tam a zpátky, a ještě zaplatím minimálně dvě, tři hodiny suplování. To znamená, že ty peníze rychle ubejvaj. Tady je nevýhoda skutečně těch dědin a myslím si, že i v tý koncepci by se mělo přihlídnout na to, že ty školy vesnický by měly dostávat prostředky na suplování a měly by dostávat prostředky na cesťáky…