31 2.2 Rozvoj lidí V oblasti nazvané Rozvoj lidí jsme prostřednictvím analýzy identifikovali následující témata, která vzbuzo-vala nejvíce pozornosti mezi řediteli: podpora učitelů, jejich další vzdělávání a motivace.Podpora učitelůŘeditelé považují učitelské povolání za náročné a otevřeně vyjadřují respekt a ochotu podporovat učite-le. Také výsledky kvantitativní části šetření dokladují, že vedení škol považuje pro úspěch školy za zásad-ní vyjadřovat učitelům porozumění a respektovat je. Zejména v době zvyšující se diverzity žáků ředitelé vnímají potřebu učitelů být stále podporován ze strany vedení školy. Takovou podporu poskytují mnozí ředitelé zejména tím, že mají neustále „otevřené dveře ředitelny“, jsou ochotni naslouchat a řešit problémy učitelů na individuální úrovni. Zároveň je podporují ve snahách inovovat výuku a rozvíjet se.Já třeba tvrdím, že každej učitel je odborník v tom, v tý svý profesi. Takže když za mnou přijde s návrhem, tak já mu řeknu: „Ano, ty tomu dobře rozumíš, to se mi líbí,“ a já se zase přetrhnu, abych sehnala peníze.Já myslím, že učitelé jsou profesionálové vlastně a ve výsledcích to potvrzují. Ale v podstatě ti lidé v mnoha případech vlastně jedou na hraně, opravdu kvůli těm požadavkům, kterých je víc a víc … Někteří ředitelé předcházejí nedorozuměním a dezinformovanosti přesným nastavováním pravidel týka-jících se práce učitele a svoláváním častějších porad. V situacích zvládání odporu učitelů se ředitelé snaží s učiteli vyjednávat a mají za to, že jim v tom pomáhá jejich zkušenost a intuice. Za úspěchem ve vyjed-návání jsou podle nich „nenaučitelné dovednosti“ sociálního charakteru a osobnostní vlastnosti ředitele. Ředitelé věří, že pokud se stanou vzorem respektujícího, slušného a podporujícího člověka, budou učitelé replikovat tyto způsoby chování k žákům a rodičům.Já si myslím, ale ono to tady tak víceméně už vyplynulo, že i to vedení školy, pokud něco po těch kantorech chce, prostě musí jít příkladem, po všech stránkách, to teda zní jako strašné klišé … ale to si myslím, že je základ, že tam nikdo po nikom nekřičí, tím pádem je to takovej vzor pro ty ostatní kantory.Ředitelé však také přiznávají, že i když se snaží podpořit učitele v nesnázích, přesto neznají odpovědi a mnohdy nedokážou najít správná řešení ve všech situacích – mnohé z nich jsou totiž nestandardní a vy-žadují neopakovatelná, specifická řešení. Součástí řízení je i snaha předvídat a preventivně činit taková opatření, aby nedocházelo ke zbytečným profesním chybám. Jde o situační řízení ve vztahu k učitelům a o spíše intuitivní aplikaci způsobů vedení, které jsou založeny na schopnosti reflexe a analýzy situace.Ředitelé, kteří ve školách zaměstnávají školní psychology či jiné specialisty, na ně delegují podporu a me-todické vedení učitelů v jejich péči o rizikové žáky. Na základě vlastní zkušenosti jsou přesvědčeni o tom, že všechny školy by měly mít školní psychology / školní speciální pedagogy na plný úvazek, aby mohla být podpora učitelům poskytovaná flexibilně a kontinuálně. Považují za nevhodné a nedůstojné jejich za-městnávání skrze projekty – tito lidé pak pracují v nejistotě a zvyšuje se administrativa spojená s žádostmi o finanční podporu na jejich zaměstnávání. Vlastně já mám pod sebou to školní poradenské pracoviště a navíc jsem jeho součástí jako kariérový poradce v rámci udržitelnosti zase jednoho projektu. A je fakt, že k tomu školnímu poradenskému pracovišti se učitelé obrací s různými problémy, který je potřeba řešit buď ve třídách, zase v kolektivu nebo individuálně. Je to věc, která nám hodně pomáhá, ulehčuje práci. My jsme třeba vytvořili v rámci projektu to poradenský pracoviště … až letos poprvé nás vyřadili, kdy jsme byli v tom projektu VIP kariéra, kdy jsme měli na celý úvazek ve škole speciálního pedagoga. Což nám třeba s těma slabšíma děckama hodně, hodně pomáhalo. Ovšem projekt v Praze skončil, že jo … takže to řešíme po-měrně složitě. A můžu říct, že to, co se spoustu let budovalo, tak je teď problém, jo, nějakým způsobem udržet, protože peníze na toho pedagoga nemáme.