25 GRAF Č. 9: SUBJEKTIVNĚ VNÍMANÁ ÚSPĚŠNOST ŘEDITELŮ V DIMENZÍCH PEDAGOGICKÉHO VEDENÍ.Percipovaná úspěšnost ředitelů základních škol spolehlivě přesahuje ve všech kategoriích pedagogického vedení polovinu stupnice (50 %). Hodnocení osciluje mezi 75 % až 85 %. Napříč celým vzorkem se jim přitom nejvíce daří v oblasti budování prostředí příznivého pro učení. Kategorie směřování školy a rozvoj lidí je hodnocena v podstatě totožně, ředitelé se cítí úspěšní asi z 80 %. Nejmenší úspěch pociťují při práci se vzdělávacím programem. Pro všechny kategorie je přitom příznačná velká shoda ředitelů. V hodnocení tak nezaznamenáváme velké odchylky. Demografické charakteristiky ředitelů a škol nejsou důležitým pre-diktorem z hlediska rozdílů ve vnímání vlastních úspěchů. Za zmínku nicméně stojí prokázaná statisticky signifikantní souvislost mezi pociťovanou intenzitou práce v oblasti a percipovanou úspěšností. Korelační koeficienty mezi škálami intenzity a subjektivním hodnocením se pohybují na střední úrovni významnosti (průměrné r = 0,4). 22 22 Porovnávali jsme vždy dvě souhrnné škály (indexy), které k sobě obsahově náleží, nebo k sobě mají blízko (např. škála intenzity práce s klimatem školy a hodnocení prostředí apod.). Směřování školy Rozvoj lidí Prostředí Vzdělávací program 0 20 40 60 80 100 %85,43 74,48 80,17 80,59