24 TABULKA Č. 9: NAPLŇOVÁNÍ POTŘEB UČITELŮ. N Naplňování potřeb učitelů (průměr) Směrodatná odchylka všechny skupiny 917 3,69 0,34 muž 344 3,63 0,37 žena 561 3,72 0,33 plně organizovaná škola 572 3,68 0,34 neúplná škola 345 3,70 0,35 praxe do 5 let 262 3,67 0,34 praxe do 10 let 204 3,71 0,35 praxe nad 10 let 450 3,69 0,33 Naplňování potřeb učitelů představuje aktivity, kterým přisuzují ředitelé napříč vzorkem jednoznačně nej-větší podíl ze svého času věnovaného pedagogickému řízení. Výsledek je znásoben přesvědčivou shodou. Oblast má nejmenší rozptyl (směrodatná odchylka = 0,34). Znovu ale upozorňujeme, že v tomto smyslu jde jaksi o očekávaný výsledek, neboť činnosti této dimenze pro mnohé mohou představovat obecnou podstatu vedení organizace. Snad i proto nejsou v datech patrné žádné důležité souvislosti pramenící ze sociodemografických charakteristik ředitelů a škol. 1.10 Percipovaná úspěšnost ředitelů v pedagogickém vedení školy V analýze práce ředitelů jsme zjišťovali také subjektivně vnímanou vlastní úspěšnost ředitelů v celé oblasti pedagogického vedení školy. Existuje mnoho studií, které prokazují silnou pozitivní korelaci mezi vlastním sebehodnocením a reálně změřenými výsledky, a to v různých sférách lidského konání.21 V předkládané analýze ředitelé posuzovali, jak se jim v posledních 12 měsících dařilo ve čtyřech zastřešujících oblastech pedagogického vedení. Jednalo se následující kategorie: směřování školy, rozvoj lidí ve škole, budování prostředí příznivého pro učení a rozvoj vzdělávacího programu. V každé kategorii respondenti hodnotili svoji úspěšnost na stupnici od 0 do 100 (%). Hodnocení ředitelů napříč vzorkem prezentujeme v grafu 9. 21 Viz např. McCormick, M. J., Tanguma, J., Sohn, A. L. (2002). Extending self-efficacy theory to leadership: A review and empirical test. Journal of Leadership Education,1(2), 1–15.