22 19 Leithwood, K., Day, Ch., Sammons, P., Harris, A. &. D. Hopkins (2006) Successful School Leadership. What It Is and How It Influen-ces Pupil Learning. Nottingham: University of Nottingham.škály se podílí necelými 2 %. V podstatě totožný výsledek přináší srovnání ředitelů plně organizovaných škol a ředitelů škol neúplných. Statisticky významně intenzivnější přístup ředitelů neúplných škol není z věcného hlediska zásadní. Žádnou souvislost nepřináší srovnání práce s klimatem u různě zkušených ředitelů. Vliv nemá ani velikost školy. TABULKA Č. 8: STIMULUJÍCÍ KLIMA. N Klima (průměr) Směrodatná odchylka všechny skupiny 921 3,40 0,45 muž 347 3,32 0,45 žena 563 3,45 0,45 plně organizovaná škola 574 3,36 0,45 neúplná škola 347 3,47 0,44 praxe do 5 let 264 3,38 0,45 praxe do 10 let 203 3,44 0,46 praxe nad 10 let 453 3,40 0,45 Klimatu a jeho rozvoji se ředitelé dle svého mínění věnují opravdu často. Jde dokonce o druhou časově nej-náročnější oblast. Jak je ale výše naznačeno, je to ovlivněno obecným charakterem aktivit této sady. Pokud jde o možné vysvětlení rozdílů zaznamenaných přístupů, naprosto dominantně zde působí individuální charakteristiky ředitelů škol. Rozpoznané statistické souvislosti (pohlaví, úplnost školy) nejsou z věcného hlediska výrazné.1.9 Naplňování potřeb učitelů Poslední dimenzí pedagogického vedení školy představuje v této analýze oblast naplňování potřeb učitelů s ohledem na možnosti jejich individuální podpory. Day se svými kolegy19 legitimizuje tuto možná pře-kvapivou oblast ve svém modelu pedagogického vedení školy – zdůrazňuje, že lídr musí nejen dobře znát své pracovníky, ale i rozumět jejich potřebám a v rámci možností je naplňovat. Naplňování potřeb a po-rozumění učitelům umožňuje jednak poskytovat tolik proklamovanou individuální podporu v profesním růstu, zároveň jde také o důležitý model chování, který mohou učitelé dále aplikovat v přístupu ke svým žákům. V analýze se oblast porozumění učitelům a jejich individuální podpory promítla do tří výroků. Výsledky, jak je hodnotí ředitelé, nabízí graf 8.