21 1.8 Stimulující klima Sociální klima na pracovišti bývá zpravidla definováno jako kvalita personálních vztahů a procesů. Je dlou-hodobě prokazováno, že klima má určitý nezanedbatelný vliv na efektivitu práce v podstatě v každém pracovním prostředí. Ve školách má klima kromě možného vlivu na pracovní výkonnost učitelů ještě další přidanou hodnotu. Klima je přirozeně vnímáno také žáky, a skrytě tak může významně podporovat celý výchovně-vzdělávací proces.16 I proto jde o důležitou složku pedagogického vedení školy. V naší analýze byla tato oblast zastoupena třemi výroky. Odpovědi respondentů shrnuje následující graf 7. GRAF Č. 7: STIMULUJÍCÍ KLIMA POHLEDEM ŘEDITELŮ ZÁKLADNÍCH ŠKOL.Z grafu je možné vyčíst několik zjištění. V prvé řadě se zdá, že se jedná o velmi konzistentní oblast, pokud jde o celkovou shodu respondentů. Dotazovaní ředitelé nepřistupují k žádné z nabízených činností „zříd-ka“. Ani varianta „občas“ není z jejich pohledu dostatečnou frekvencí. Shodují se tedy, že jde o úkoly, kte-rými se musí nebo chtějí zabývat „často“, či spíše dokonce „velmi často“. Do jisté míry je to dáno i povahou posuzovaných výroků, kdy v této oblasti nakonec zůstala pouze spíše obecná tvrzení, která snad ředitelé ani nemohli posuzovat příliš jinak.17 I přes jasné vychýlení odpovědí k variantám „často“ jsme opět sledovali, zda existují rozdíly v přístupu pramenící z demografických charakteristik ředitelů a škol.18 Výsledky uvádíme v tabulce 8. Pohlaví ředitelů bylo v analýze opět identifikováno jako statisticky významný prediktor, ženy hodnotí svůj přístup jako ak-tivnější. Věcná významnost pohlaví je ale v této dimenzi slabá. Na vysvětlení rozptylu výsledků souhrnné 16 Urbánek, P., Chvál, M. (2012). Klima učitelského sboru. Praha: NÚV. 17 V dotazníku byla oblast původně sycena i konkrétnějšími aktivitami naplňujícími práci s klimatem školy. Z výsledků faktorové analýzy položek ale vyplynulo, že se nejednalo o vzájemně propojené položky náležející k jedné oblasti.18 Pro srovnání jsme využili souhrnnou škálu (průměr ze všech aktivit). Jednodimenzionalita položek škály byla potvrzena faktoro-vou analýzou struktury dotazníků. Cronbachovo alpha výsledné škály zájmu o žáky = 0,7. Aktivně se zajímám o pracovní spokojenost svých učitelůZajímám se o klima školy Zjišťuji si názory učitelů na fungování školy 0 20 40 60 80 100 %0 4 47,1 48,9 41,1 zřídka občas často velmi často 0 1,1 35,2 63,6 0,3 6,6 52,0