18 GRAF Č. 5: ZÁJEM O ŽÁKY POHLEDEM ŘEDITELŮ ZÁKLADNÍCH ŠKOL.Pohled na hodnocení respondentů je jednoznačný. Činnosti hodnotí ředitelé velmi vysoko, neboť je v na-prosté většině vykonávají často, nebo dokonce velmi často. Dominuje přitom jejich zájem o chování žáků. Téměř všichni respondenti z našeho vzorku (99,3 %) uvádějí, že se touto problematikou zabývají přinej-menším často. Pohled na všechny dotazované činnosti napříč všemi oblastmi pedagogického vedení pro-zrazuje, že v tomto případě jde o druhý největší podíl ředitelů shodující se na takto vysoké intenzitě. Rovněž u ostatních činností této sady vidíme vysoké podíly ředitelů vyjadřujících přesvědčení, že se tak chovají často. Aktivitou s nejmenší shodou z hlediska frekvence práce, stále se ale jedná o velmi vysoký podíl ředitelů, je zprostředkovávání diskuse mezi učiteli a žáky. Variantu „často“ nebo „velmi často“ zvolilo 80 % ředitelů. Možnost „zřídka“ nevolí u žádné z činností zaměřených na žáky více než 2 % ředitelů. Aktivity soustředěné na zájem o žáky jsou v celkovém hodnocení třetí časově nejnáročnější oblastí. Na rozdílech v přístupu k oblasti se zajímavým způsobem podílejí sociodemografické ukazatele. Vliv těch-to prediktorů je věcně mnohem významnější ve srovnání s ostatními dimenzemi. Příkladem je gender – je statisticky významný v každé oblasti, na vysvětlení rozptylu se obvykle podílí maximálně 2 %. V činnos-tech zaměřených na žáky se ředitelky vidí jako mnohem aktivnější. Variabilita je rodem vysvětlena z 10 %. Velmi podobný výsledek přináší faktor organizační úplnosti školy. V neúplných školách pracuje ředitel s žáky mnohem častěji než ve školách plně organizovaných (11 %). Délka praxe funguje v obvyklém re-žimu, zkušenější se mezi sebou neliší, pracují ale s žáky častěji než kolegové s praxí do 5 let. Dominantní podíl mají samozřejmě opět individuální odlišnosti ředitelů, tvrdé charakteristiky jsou však v této oblasti důležitým prediktorem a s jistým zjednodušením lze snad dokonce říci, že ředitelky v neúplných školách mají k těmto aktivitám přece jenom blíže než ostatní skupiny ředitelů.Mluvím s žáky o jejich problémech ve škole Vytvářím prostor pro diskuse žáků s učiteli Aktivně se zajímám o chování žákůZajímám se o studijní výsledky žákůZajímám se, proč jsou někteří žáci neúspěšní 0 20 40 60 80 100 %1,0 1,9 0 0 0,3 17,6 14,3 0,7 2,5 7,5 49,0 55,4 27,7 36,7 54,2 35,7 25,1 71,6 60,8 38,0 zřídka občas často velmi často