17 TABULKA Č. 5: PRÁCE SE VZDĚLÁVACÍMI VÝSLEDKY ŽÁKŮ. N Vzdělávací výsledky (průměr) Směrodatná odchylka všechny skupiny 918 2,81 0,67 muž 346 2,90 0,61 žena 560 2,75 0,71 plně organizovaná škola 575 2,93 0,62 neúplná škola 343 2,61 0,71 praxe do 5 let 262 2,67 0,69 praxe do 10 let 204 2,86 0,67 praxe nad 10 let 451 2,87 0,65 Demografické charakteristiky ředitelů a škol hrají při vysvětlování rozdílů podstatnější roli, než tomu bylo u předchozích dimenzí. Nepřekvapuje statistická souvislost u prediktoru gender. Na rozdíl od všech ostat-ních oblastí jsou to ale tentokrát muži ředitelé, kteří se práci s výsledky zabývají častěji. Vliv pohlaví je také významnější (cca 2 % variability) než v předchozích případech. Z celkového pohledu ale samozřejmě ne-jde o zásadní souvislost. Rozdíly mezi řediteli mnohem významněji vysvětluje organizační úplnost školy. Ředitelé plně organizovaných škol se tématem zabývají výrazně častěji než ředitelé neúplných škol. Tento prediktor vysvětluje již nezanedbatelných 10 % celkových výsledků. Tradičně pak působí délka ředitelské praxe, nejméně zkušení ředitelé se vzdělávacími výsledky zabývají s menší intenzitou oproti zkušenějším kolegům. To je tedy rys, který je patrný takřka ve všech sledovaných oblastech. Potvrzuje se tím jeden z předpokladů teorie profesní dráhy ředitelů škol. Služebně mladší ředitelé mají na začátku své ředitelské kariéry starosti s adaptací v nové roli. Pozornost přitom obvykle zaměřují na provozní stránky chodu školy.12 1.6 Zájem o žáky Posláním škol je výchova a vzdělávání žáků. Pedagogické vedení školy musí vycházet z dobré znalosti žáků a jejich vzdělávacích, ale i osobních potřeb. Vedle toho žáci poskytují důležitou zpětnou vazbu o fungování školy. Systematický zájem o žáky včetně podpory jejich zapojování se do chodu školy jsou proto důležitou součástí práce pedagogických lídrů škol.13 V analýze práce ředitelů základních škol byla tato oblast zastou-pena pěti aktivitami (položkami). Odpovědi ředitelů ukazuje graf 5. 12 Pol, M., Hloušková, L., Novotný, P., Sedláček, M. (2011). Úvodní fáze profesní dráhy ředitelů základních škol. Studia paedagogica, 14(1), 109–126.13 Leithwood, K., Day, Ch., Sammons, P., Harris, A., Hopkins, D. (2006). Successful School Leadership. What It Is and How It Influences Pupil Learning. Nottingham: University of Nottingham.