16 vání žáků do vědomostních soutěží, které jsou obvykle jedním z ukazatelů celé školy. Téměř 79 % ředitelů uvádí, že toto podporují „často“ nebo „velmi často“. Samotné výsledky srovnávacích testů analyzuje často (součet variant „často“ nebo „velmi často“) přibližně 66 % ředitelů základních škol. Pro srovnání práce s touto oblastí u jednotlivých skupin ředitelů využijeme tradičně souhrnnou škálu vzdělávacích výsledků.10 Tabulka 5 shrnuje hlavní výsledky. V monitorování vzdělávacích výsledků se sta-tisticky významně odlišují ředitelé a ředitelky škol. Na rozdíl od předešlých dimenzí pedagogického vedení analyzují vzdělávací výsledky častěji ředitelé než ředitelky škol. Podíl pohlaví při vysvětlování rozptylu indexu je cca 2 %. Souvislost se prokázala také z hlediska úplnosti škol. Ředitelé z plně organizovaných základních škol pracují se vzdělávacími výsledky žáků zřetelně častěji než ředitelé ze škol neúplných. Úpl-nost školy je přitom středně významným prediktorem, vysvětluje cca 10 % variability výsledné škály. Sig-nifikantní rozdíly byly naměřeny také z hlediska délky praxe. Ředitelé s praxí ve funkci do 5 let pracují se vzdělávacími výsledky méně často než skupiny profesně zkušenějších ředitelů. Skupiny ředitelů s praxí do 10 let a nad deset let se již neliší. Úplnost školy se podílí cca 2 %. Významná souvislost panuje také z hlediska velikosti školy. S narůstajícím počtem žáků roste i intenzita práce se vzdělávacími výsledky žáků (r = 0,3; p<0,01). GRAF Č. 4: MONITOROVÁNÍ VZDĚLÁVACÍCH VÝSLEDKŮ POHLEDEM ŘEDITELŮ ZÁKLADNÍCH ŠKOL.Aktivity zaměřené na práci se vzdělávacími výsledky žáků jsou z hlediska frekvence zabývání se sledova-nými oblastmi druhé od konce. Průměr napříč vzorkem je nicméně již v „intenzivní“ polovině stupnice (2,81). Zároveň jde o oblast s nejmenší shodou, tedy mezi řediteli jsou v této oblasti sebehodnocení největ-ší rozdíly, i když celkový rozptyl v odpovědích není dramatický.11 11 Variační koeficient = 24,9. 10 Pro srovnání jsme využili souhrnnou škálu (průměr ze všech aktivit). Jednodimenzionalita položek škály byla ověřena analýzou faktorové struktury dotazníků. Cronbachovo alpha výsledné škály vzdělávacích výsledků = 0,7. Aktivně podporuji, aby se žáci zapojovali do žákovských vědomostních soutěží Zapojuji školu do projektů zaměřených na zjišťování žákovských výsledkůAnalyzuji výsledky srovnávacích testů žáků0 20 40 60 80 100 %2,9 18,3 46,1 32,7 24,2 zřídka občas často velmi často 11,6 39,1 34,6 14,7 8,6 25,2 42,0