16 vání žáků do  vědomostních soutěží, které jsou obvykle jedním z  ukazatelů celé školy. Téměř 79 % ředitelů uvádí, že toto podporují „často“ nebo „velmi často“. Samotné výsledky srovnávacích testů analyzuje často (součet variant „často“ nebo „velmi často“) přibližně 66 % ředitelů základních škol. Pro srovnání práce s  touto oblastí u  jednotlivých skupin ředitelů využijeme tradičně souhrnnou škálu vzdělávacích výsledků.10 Tabulka 5 shrnuje hlavní výsledky. V  monitorování vzdělávacích výsledků se sta-tisticky významně odlišují ředitelé a  ředitelky škol. Na  rozdíl od  předešlých dimenzí pedagogického vedení analyzují vzdělávací výsledky častěji ředitelé než ředitelky škol. Podíl pohlaví při vysvětlování rozptylu indexu je cca 2 %. Souvislost se prokázala také z  hlediska úplnosti škol. Ředitelé z  plně organizovaných základních škol pracují se vzdělávacími výsledky žáků zřetelně častěji než ředitelé ze škol neúplných. Úpl-nost školy je přitom středně významným prediktorem, vysvětluje cca 10  % variability výsledné škály. Sig-nifikantní rozdíly byly naměřeny také z  hlediska délky praxe. Ředitelé s  praxí ve  funkci do  5  let pracují se vzdělávacími výsledky méně často než skupiny profesně zkušenějších ředitelů. Skupiny ředitelů s  praxí do  10 let a  nad deset let se již neliší. Úplnost školy se podílí cca 2 %. Významná souvislost panuje také z  hlediska velikosti školy. S  narůstajícím počtem žáků roste i  intenzita práce se vzdělávacími výsledky žáků (r = 0,3; p<0,01). GRAF Č. 4:  MONITOROVÁNÍ VZDĚLÁVACÍCH VÝSLEDKŮ POHLEDEM ŘEDITELŮ ZÁKLADNÍCH ŠKOL.Aktivity zaměřené na  práci se vzdělávacími výsledky žáků jsou z  hlediska frekvence zabývání se sledova-nými oblastmi druhé od  konce. Průměr napříč vzorkem je nicméně již v  „intenzivní“ polovině stupnice (2,81). Zároveň jde o  oblast s  nejmenší shodou, tedy mezi řediteli jsou v  této oblasti sebehodnocení největ-ší rozdíly, i  když celkový rozptyl v  odpovědích není dramatický.11 11 Variační koeficient = 24,9. 10 Pro srovnání jsme využili souhrnnou škálu (průměr ze všech aktivit). Jednodimenzionalita položek škály byla ověřena analýzou faktorové struktury dotazníků. Cronbachovo alpha výsledné škály vzdělávacích výsledků = 0,7.   Aktivně podporuji, aby se žáci zapojovali do žákovských vědomostních soutěží Zapojuji školu do projektů zaměřených na zjišťování žákovských výsledkůAnalyzuji výsledky srovnávacích testů žáků0 20 40 60 80 100 %2,9 18,3 46,1 32,7 24,2 zřídka občas často velmi často 11,6 39,1 34,6 14,7 8,6 25,2 42,0