14 GRAF Č. 3: PROFESNÍ ROZVOJ POHLEDEM ŘEDITELŮ ZÁKLADNÍCH ŠKOL.Z odpovědí vyplývá, že ředitelé základních škol nepřistupují k činnostem podporujícím profesní rozvoj s takovou intenzitou jako k předchozím oblastem. Lze jen spekulovat o možných příčinách tohoto hodno-cení. Ředitelé mohou například vnímat profesní rozvoj učitelů jako spíše individualizovaný proces, který si každý učitel organizuje a řídí dle svého. Jinou interpretaci nabízí samotný charakter předkládaných aktivit, které respondenti mohli považovat za činnosti, na které je ve škole čas jen někdy (např. pořádání seminářů). Celkově tedy 76 % ředitelů uvádí, že vzdělávací akce zaměřené na vyučovací metody podporují jen „občas“ či „zřídka“. Systematickou výměnu zkušeností mezi učiteli organizuje pravidelně (odpovědi „často“ nebo „velmi často“) asi 38 % ředitelů. Vzájemné hospitace intenzivně podporuje (odpovědi „často“ nebo „velmi často“) asi 51 % ředitelů. Získávání profesních znalostí a dovedností aktivitami učitelů mimo výuku ve škole intenzivně podporuje asi 56 % ředitelů. V intenzitě přístupu k celé oblasti8 profesního rozvoje a jeho podpory se ukázaly významné souvislosti u všech prediktorů. Deskriptivní výsledky uvádíme v tabulce 4. Statisticky se opět liší ředitelé a ředitelky základních škol. Z výsledků sebehodnocení vyplývá, že ředitelky se vidí v činnostech podporujících pro-fesní rozvoj jako aktivnější. Jde o signifikantní rozdíl. Význam pohlaví není ale zásadní, vysvětluje dokonce jen necelé procento variability škály podpory profesního rozvoje. Významně se v hodnocení své práce v oblasti odlišují také ředitelé z plně organizovaných škol a ředitelé neúplných škol. Jako intenzivnější hod-notí svůj přístup ředitelé z plně organizovaných škol. Charakter školy je i věcně významnější než pohlaví, vysvětluje 2 % rozptylu. Také délka ředitelské praxe má svůj vliv. Srovnávali jsme tři skupiny, ředitelé s pra-xí do 5 let, do 10 let a nad 10 let. Nejvíce se nabízeným činnostem věnují ředitelé s praxí do 10 let. O něco menší intenzitu přiznávají nejzkušenější ředitelé, rozdíl ale není statistický významný. Nejméně pozornosti věnují oblasti ředitelé s praxí do 5 let. Rozdíl je v tomto případě významný, k vysvětlení variability přispívá délka praxe také jedním procentem. Intenzivněji k oblasti profesního rozvoje také přistupují ředitelé z vět-ších škol podle počtu žáků (r = 0,2; p<0.05). 8 Pro srovnání jsme využili souhrnnou škálu (průměr ze všech aktivit). Jednodimenzionalita položek škály byla ověřena analýzou faktorové struktury dotazníků. Cronbachovo alpha výsledné škály vzdělávacích výsledků = 0,7. Podporuji, aby se učitelé vzájemně navštěvovali v hodi-nách a předávali si zkušenosti Plánuji a organizuji (neformální) setkávání učitelů s cílem výměny zkušeností Podporuji organizování vzdě-lávacích akcí ve škole zaměře-ných na vyučovací metody Podporuji učitele v profesních aktivitách i mimo školu 0 20 40 60 80 100 %7,8 34,1 12,2 41,9 32,3 18,7 35,5 14,7 8,1 5,3 20,1 zřídka občas často velmi často 41,0 36,5 15,9 46,5 29,5