13 z hlediska pohlaví, délky praxe, velikosti školy dle počtu žáků a organizační úplnosti školy. Výsledné skóre jednotlivých skupin shrnujeme v tabulce 3. Přístup se v zásadě neliší u ředitelů z plně organizovaných škol a neúplných škol. Ani délka praxe nemá žádný vliv. Statisticky významně se respondenti odlišují jen podle pohlaví. Ředitelky svoji práci v oblasti spolupráce s rodiči hodnotí jako intenzivnější. Pohlaví ale není zá-sadní determinantou, vysvětluje jenom asi 1 % variability indexu. Velikost školy působí rovněž velmi slabě, se zvyšujícím se počtem žáků pocit intenzity práce v oblasti klesá zanedbatelně (r = - 0,04; p<0,05). TABULKA Č. 3: SPOLUPRÁCE S RODIČI. N Spolupráce s rodiči (průměr) Směrodatná odchylka všechny skupiny 918 3,09 0,53 muž 3,01 344 0,54 žena 3,14 563 0,52 plně organizovaná škola 3,05 570 0,53 neúplná škola 3,15 348 0,53 praxe do 5 let 3,08 263 0,52 praxe do 10 let 3,13 200 0,54 praxe nad 10 let 3,07 454 0,54 Z hlediska časové náročnosti jsou aktivity spojené se zapojováním rodičů přibližně ve středu všech dimen-zí pedagogického vedení. V očích ředitelů základních škol jsou tak dimenze, kterým věnují pozornost čas-těji, stejně jako oblasti, kterými se zabývají s menší časovou intenzitou. V tomto hodnocení se respondenti z našeho vzorku poměrně shodují, což je ale příznačné pro většinu dimenzí pedagogického vedení. V pří-stupu k práci v této oblasti se neliší ředitelé z úplných a neúplných škol. Překvapivě nemá vliv ani velikost školy, kde bychom snad mohli předpokládat častější a těsnější vztah s rodiči v menších školách. V tomto se neliší ani zkušenější a méně zkušení ředitelé. Systematická odlišnost existuje pouze mezi ředitelkami a řediteli základních škol. Ženy hodnotí svoje pojetí práce jako aktivnější. Z hlediska celkových výsledků nejde o významný faktor, rozdíly z drtivé většiny vysvětlují jiné individuální charakteristiky. 1.4 Podpora profesního rozvoje Kvalita škol je zásadním způsobem determinována profesními kvalitami učitelů. Je zřejmé, a četné studie to potvrzují, že se učitelé v průběhu své kariéry vyvíjejí takřka ve všech směrech své práce. K důležitým úkolům ředitelů škol patří vytváření adekvátních podmínek pro profesní růst učitelů. Lídři škol motivují učitele k profesnímu rozvoji, poskytují materiální podporu v podobě dalšího vzdělávání, vytvářejí platfor-my pro vzájemné učení ve škole. Dimenzi profesního růstu naplňují v předkládané analýze čtyři činnosti. Výsledky sebehodnocení ředitelů v této oblasti nabízí graf 3.