12 pohlaví ředitele, délka jejich praxe, velikost školy nebo její organizační úplnost nehrají zásadní roli, pokud jde o hodnocení vlastní intenzity práce s vizí ve škole. 1.3 Spolupráce s rodiči Mnoho současných studií zaměřených na pedagogické vedení školy poukazuje na skutečnost, že úspěšnost školy v tomto hlavním úkolu je podmíněna nejenom procesy uvnitř školy, ale také vztahem školy s rodiči žáků. Zásadní vliv rodiny je přitom opakovaně dokládán v mezinárodních šetřeních zaměřených na vý-sledky vzdělávání. Školy musí s tímto faktorem počítat a pracovat s ním. Ředitelé základních škol posuzo-vali tři aktivity naplňující tuto oblast pedagogického vedení. Odpovědi shrnuje graf 2. GRAF Č. 2: SPOLUPRÁCE S RODIČI POHLEDEM ŘEDITELŮ ZÁKLADNÍCH ŠKOL.I v činnostech zaměřených na spolupráci s rodiči se ředitelé základních škol hodnotí jako velmi aktivní. Součet variant „často“ a „velmi často“ jednoznačně dominuje u všech nabízených aktivit. Podíl těchto od-povědí se pohybuje v rozmezí od 67 % do 82 %. Nejčastěji přitom využívají rodiče jako zdroj informací. Plných 34 % ředitelů uvádí, že se této činnosti věnují velmi často. Varianta „zřídka“ se u žádné z činností téměř nevyskytuje. Ředitelé se v sebehodnocení své práce v této oblasti v zásadě shodují. Také v této oblasti jsme hledali možné prediktory souhrnného indexu spolupráce s rodiči. Menší počet aktivit v této oblasti má za následek, že index není tak pevný z hlediska reliability, jako je tomu u jiných oblastí.7 Přesto jsme opět sledovali, zda se v hodnocení své práce v této oblasti významně odlišují ředitelé 7 V dotazníku byly zařazeny i další položky zaměřené na spolupráci s rodiči. Z faktorové analýzy ale vyplynulo, že pouze uváděné tři aktivity jsou vnitřně konzistentní, tzn. respondenti je vnímají jako vzájemně související činnosti a v tomto duchu na ně taky odpovídají. Cronbachovo alpha výsledné škály spolupráce s rodiči = 0,6. Vizi školy představuji (opakuji) na setkáních s rodiči a na akcích školy Vytvářím prostor pro zapojení rodičů do života školy Pro autoevaluaci získávám informace ze všech zdrojů (rodiče, zřizovatel)0 20 40 60 80 100 %2,9 0,6 0,6 21,3 22,2 9,7 39,4 46,6 48,1 zřídka občas často velmi často nezodpovězeno 28,0 24,2 34,0