10 Celkově nejvíce hodnocenou oblastí z hlediska četnosti je škála naplňování potřeb učitelů (průměr = 3,69). Významnost této dimenze umocňuje i největší shoda mezi respondenty. Jinými slovy, průměrná hodnota vyjadřující velmi intenzivní přístup má i nejmenší rozptyl, ředitelé základních škol se v hodnocení vlast-ní aktivity liší spíše nepatrně. „Více než často“4 pracují také v dalších čtyřech oblastech. Srovnatelně jsou hodnoceny dimenze tvorba stimulujícího klimatu (3,40) a zájem o žáky (3,36). S odstupem pak je práce na sdílené vizi (3,12) a spolupráce s rodiči (3,09). Frekvence zabývání se dalšími dvěma oblastmi je nižší, stále je ale v intenzivnější polovině stupnice. Jde o práci se vzdělávacím programem školy (2,87) a o práci se vzdělávacími výsledky (2,81). U aktivit spojených se vzdělávacími výsledky jsou přitom u ředitelů z na-šeho vzorku patrné největší rozdíly. Oblastí s nejmenší intenzitou je zmíněná dimenze podpory profesního rozvoje. Nelze samozřejmě říci, že by se ředitelé touto oblastí nezabývali. Z hlediska časových možností ředitelé prostě vidí jiné úkoly, ke kterým podle svého soudu přistupují – z různých důvodů – méně často. Podrobnější analýzu všech oblastí předkládáme v dalších kapitolách.1.2 Sdílená vize V zahraničních studiích se opakovaně dokladuje, že pro školu a její rozvoj je fundamentální koherentní směřování, jasná a napříč školou sdílená vize. V analýze práce ředitelů základních škol byla oblast sdílení vize zastoupena pěti aktivitami. Ředitelé posuzovali, jak často věnují ve své škole pozornost činnostem, které souvisejí s tvorbou vize, porozuměním vizi, analýzou bariér naplňování vize, identifikací lidí ve škole s vizí a s využitím vize při evaluaci školy. Výsledky shrnuje graf 1.GRAF Č. 1: PRÁCE S VIZÍ POHLEDEM ŘEDITELŮ ZÁKLADNÍCH ŠKOL.4 Průměrná hodnota škály vyšší než 3. Stupnice měla textové hodnoty zřídka (1), občas (2), často (3) a velmi často (4). Analyzuji, co nám (ještě) brání k dosažení našich dlouhodobých cílůZjišťuji, zda mají učitelé stejnou představu o směřování školy jako vedení Hovořím s učiteli, aby věděli, co od nich očekávám Při hodnocení učitelů vycházím z vize školy Mluvím s učiteli o cílech školy 0 20 40 60 80 100 %zřídka občas často velmi často nezodpovězeno 0,2 0,2 0,1 1,2 0,4 16,9 15,1 7,7 18,7 14,0 49,6 54,2 49,4 54,7 51,1 27,3 20,9 35,5 18,0 26,8