8 1 Leithwood, K. (2005). Educational leadership: A review of research. Philadelphia: The Laboratory for Student Success, Temple Uni-versity.2 Teoretickým východiskem byla kategorizace obsahující deset oblastí (celkem 48 dotazníkových položek). Z faktorové struktury odpovědí vyplynulo, že ředitelé z našeho vzorku vnímali jako obsahově soudržné jen osm uváděných oblastí (oblasti „Podpora mentoringu“ a „Podpora učitelské autonomie“ proto nezařazujeme do předkládaných analýz).V této kapitole představíme, jak ředitelé základních škol pracují v komplexní oblasti pedagogického ve-dení školy. Na základě analýzy výpovědí samotných ředitelů škol ukážeme, čeho se pedagogické vedení týká (hlavní sady aktivit), jak často se touto prací ředitelé zabývají a také jak úspěšní se v ní cítí. Data pro analýzu byla získána z dotazníků pro ředitele základních škol v České republice. Sběr dat probíhal od 18. května do 6. června 2015. Výběr škol provedla Česká školní inspekce, jednalo se o náhodný výběr ze se-znamu základních škol v České republice. Do analýzy bylo zapojeno 926 ředitelů (tj. 92,6 % z počtu škol, které byly pro účast vybrány). V analýze jsme se zaměřili na různé aktivity pedagogického vedení školy. Podle Leithwooda1 i dalších au-torů charakterizují pedagogické vedení čtyři široké kategorie:• určování směru školy • rozvoj lidí • budování prostředí příznivého pro učení • rozvoj vzdělávacího programu Tyto hlavní kategorie reprezentovalo v našem dotazníku osm specifických sad činností (oblastí pedagogic-kého vedení školy).2 Každá z oblastí je naplňována různým počtem konkrétních aktivit, které vedoucí pra-covníci škol vykonávají s různou intenzitou. Předkládaná analýza byla kromě dalšího zacílena na poznání, kterým oblastem se nejčastěji věnují, a přikládají jim tak pravděpodobně i největší význam. Sledovány byly tyto oblasti (sady aktivit):1) Sdílení vize: Zahrnuje určování dlouhodobého směřování školy, formulování cílů školy a jejich vysvětlo-vání. Součástí je získávání lidí pro společnou vizi i její implementace. 2) Spolupráce s rodiči: Aktivity zaměřené na zapojení lidí v okolí do fungování školy. Seznamování rodičů s vizí školy, hodnocením školy apod. 3) Podpora profesního rozvoje: Zahrnuje činnosti spojené s aktivní podporou dospělých ve škole k orga-nizačnímu učení a profesnímu růstu. Jde především o vytváření podmínek pro interní i externí profesní rozvoj ve škole. 4) Monitorování vzdělávacích výsledků žáků: Jde o činnosti spojené zejména s analýzou vzdělávacích výsledků žáků školy a jejich využitím při rozvoji školy.5) Zájem o žáky: Sada aktivit souvisejících se zjišťováním potřeb žáků z hlediska výchovy a vzdělávání. Součástí je podpora žáků při jejich zapojování do chodu školy. 6) Rozvoj kurikula: Plánování, organizace a evaluace vzdělávacího programu školy. 7) Stimulující klima: Zahrnuje činnosti spojené s monitorováním a zkvalitňováním personálních vztahů a procesů ve škole. 8) Naplňování potřeb učitelů: Aktivity zaměřené na vytváření prostoru pro poznávání potřeb zaměstnan-ců školy, zejména učitelů.