Česká školní inspekce Rozdíly mezi školami v matematické gramotnosti Čj.: ČŠIG-2355/16-G2 Sekundární analýzy výsledků mezinárodního šetření PISA 36/37 Sounáležitost se školou BELONG Index byl zkonstruován na základě míry souhlasu nebo nesouhlasu žáků s následujícími výroky: „Ve škole si připadám jako outsider“; „Ve škole si snadno nacházím kamarády“; „Cítím, že do školy patřím“; „Ve škole si připadám trapně a nevhodně“; „Spolužáci ze školy mě zřejmě mají rádi“; „Ve škole se cítím osamělý/á“; „Ve škole je všechno ideální“; „Se školou jsem spokojený/á“. Kladná hodnota indexu znamená silnější pocit sounáležitosti se školou, než je průměr zemí OECD, záporná hodnota odpovídá slabšímu pocitu sounáležitosti se školou. Kázeň v hodinách matematiky DISCLIMA Index byl zkonstruován z odpovědí žáků na to, jak často se stávají v jejich hodinách matematiky vyjmenované situace: „Žáci neposlouchají, co učitel říká“; „Ve třídě je hluk a nepořádek“; „Učitel musí dlouho čekat, než se žáci utiší“; „Žáci nemohou dobře pracovat“; „Žáci začínají pracovat až dlouho po začátku hodiny“. Vyšší hodnota indexu znamená lepší disciplinární klima – kázeň. Index z PISA 2003 byl přeškálován, aby byl srovnatelný s PISA 2012. Index sociálního, ekonomického a kulturního statusu ESCS Index zahrnuje různé aspekty rodinného i domácího zázemí a kombinuje informace o dosaženém vzdělání a povolání rodičů s informacemi o vybavenosti domácnosti a jejích kulturních a vzdělávacích zdrojích. Je založen na následujících třech indikátorech: nejvyšší dosažené vzdělání rodičů vyjádřené počtem let formálního vzdělávání podle klasifikace ISCED; nejvyšší status povolání rodičů podle klasifikace ISCO; index rodinného vlastnictví vypovídající o kulturním a ekonomickém bohatství rodiny a zahrnující v sobě jako významný faktor informaci o počtu knih v domácnosti. Kladná hodnota indexu odpovídá lepšímu sociálnímu, kulturnímu a ekonomickému zázemí, než je průměr zemí OECD, záporná hodnota znamená horší zázemí. Zkušenosti s úlohami aplikované matematiky EXAPPLM Index byl sestaven za použití odpovědí žáků na to, v jaké míře se ve škole (často, občas, zřídka nebo nikdy) setkali s následujícími typy matematických úloh: určit délky trvání cesty podle jízdního řádu; vypočítat cenu s daní; vypočítat množství dlaždic na podlahu; pochopení tabulek v odborném článku; určit skutečnou vzdálenost z mapy; vypočítat spotřebu elektrické energie spotřebiče za týden. Ročník vztažený k předpokládanému ročníku vzdělávání GRADE Ročník vzdělávání žáka porovnaný s modálním ročníkem v zemi. Aby bylo možné zachytit rozdíly mezi zeměmi, index udává, kolik žáků z výběru v zemi je v modálním (odpovídajícím, předpokládaném) vyučovacím ročníku (hodnota 0), nebo zda jsou v ročníku nižším, nebo vyšším (+ x stupňů, - x stupně). Domácí zdroje vzdělávání HEDRES Index (HEDRES) započítává uvedené prostředky sloužící ke vzdělávání doma: psací stůl; klidné místo pro studium; počítač, který žáci mohou použít pro domácí úlohy; vzdělávací software; knihy, které pomáhají žákovi splnit domácí úlohy; technické příručky a slovníky. Vyšší status povolání rodičů HISEI Žákovi byly položeny otázky týkající se typu povolání jeho rodičů. Odpovědi byly kódovány jako ISCO kódy a pak převedeny na index SEI. Vyšší skóre SEI ukazuje na vyšší úroveň povolání. Nejvyššímu povolání rodičů (HISEI) odpovídá vyšší SEI skóre kteréhokoli z rodičů, případně pouze jedno uvedené SEI skóre rodiče. Postoj k počítačům ICTATTNEG Postoje k nevýhodám při využívání počítačů jako nástrojů pro vzdělávání byly zahrnuty do indexu ICTATTNEG. Byl odvozen z odpovědí žáků, kteří vyjadřovali míru souhlasu či nesouhlasu se třemi tvrzeními: „Používání počítače k učení je moc pracné“; „Obecně je lepší internet pro přípravu do školy nepoužívat, protože informace může na internet dávat kdokoli“; „Informace nalezené na internetu jsou obecně příliš nespolehlivé na to, aby se mohly používat pro školní úkoly“. Zdroje ICT doma ICTRES Index o dostupnosti výpočetní techniky doma vznikl kombinací odpovědí žáků na otázky: „Máte doma počítač, který můžeš používat na přípravu do školy?“ a „Kolik máte doma počítačů či tabletů?“. Motivace proč se učit matematiku INSTMOT Index byl sestrojen z žákovských odpovědí na otázku, do jaké míry souhlasí s tvrzeními o matematice: „V matematice má smysl se snažit, protože se mi znalosti a dovednosti budou hodit v práci, kterou chci v budoucnu vykonávat“; „Učit se matematiku se mi vyplatí, protože si tak zlepším své vyhlídky na získání dobrého zaměstnání“; „Matematika je pro mě důležitý předmět, protože ji budu potřebovat ve svém dalším studiu“; „V matematice se naučím mnoho věcí, které mi pomohou získat dobré zaměstnání“. Sebejistota v řešení matematických úloh MATHEFF Index byl sestaven za použití odpovědí žáků na to, s jakou jistotou by vyřešili následující typy matematických úloh: určit délky trvání cesty podle jízdního řádu; vypočítat cenu ve slevě; vypočítat množství dlaždic na podlahu; pochopení grafu v článku; vyřešit rovnici; určit skutečnou vzdálenost z mapy; vypočítat spotřebu benzínu auta. Index z PISA 2003 byl přeškálován, aby byl srovnatelný s PISA 2012.