Česká školní inspekce Rozdíly mezi školami v matematické gramotnosti Čj.: ČŠIG-2355/16-G2 Sekundární analýzy výsledků mezinárodního šetření PISA 35/37 Tabulka P.2 Indexy odvozené ze žákovského dotazníku (Řazené abecedně dle mezinárodních označení) Index Popis Postoj ke škole: výsledky učení (ukotvené viněty) ANCATSCHL Index byl zkonstruován na základě míry souhlasu nebo nesouhlasu žáků s následujícími výroky: „Škola mě nepřipravila příliš dobře na dospělý život“; „Škola je pro mě ztrátou času“; „Škola mi pomohla získat sebedůvěru při rozhodování“; „Ve škole jsem se naučil/a věci, které se mi mohou hodit v zaměstnání“. Kladná hodnota indexu vypovídá o lepším vztahu žáka ke škole, než je průměr zemí OECD, záporná hodnota značí horší vztah ke škole. Postoj ke škole: vzdělávací aktivity (ukotvené viněty) ANCATTLNACT Do žákovského dotazníku byly zahrnuty čtyři položky týkající se postoje žáků ke škole, pokud jde o vzdělávací aktivity. Žáci vyjadřovali míru souhlasu či nesouhlasu s tvrzeními: „Když se budu ve škole hodně snažit, pomůže mi to najít si dobrou práci“; „Když se budu ve škole hodně snažit, pomůže mi to dostat se na dobrou vysokou školu“; Rád/a dostávám dobré známky“; „Je důležité se ve škole hodně snažit“. Sounáležitost se školou (ukotvené viněty) ANCBELONG Index byl zkonstruován na základě míry souhlasu nebo nesouhlasu žáků s následujícími výroky: „Ve škole si připadám jako outsider“; „Ve škole si snadno nacházím kamarády“; „Cítím, že do školy patřím“; „Ve škole si připadám trapně a nevhodně“; „Spolužáci ze školy mě zřejmě mají rádi“; „Ve škole se cítím osamělý/á“; „Ve škole je všechno ideální“; „Se školou jsem spokojený/á“. Kladná hodnota indexu znamená silnější pocit sounáležitosti se školou, než je průměr zemí OECD, záporná hodnota odpovídá slabšímu pocitu sounáležitosti se školou. Autorita učitele v hodinách matematiky (ukotvené viněty) ANCCLSMAN Na základě otázky „Když si představíš svého učitele matematiky, do jaké míry souhlasíš s následujícími tvrzeními?“ se vyjadřovali žáci ke čtyřem tvrzením: „Učitel umí žáky přimět k tomu, aby poslouchali, co říká“; „Učitel ve třídě udržuje kázeň“; „Učitel své hodiny začíná včas“; „Učitel musí dlouho čekat, než se žáci utiší“. Sebehodnocení žáka v matematice (ukotvené viněty) ANCSCMAT Index je na základě pozorovaných aktivit žáků používán k popisu přesvědčení a motivace žáků, že mohou jednat nebo vytrvat a podávat požadovaný výkon navzdory obtížím. Index byl zkonstruován na základě míry souhlasu nebo nesouhlasu žáků s následujícími výroky: „Matematika mi prostě nejde“; „Z matematiky mám dobré známky“; „Matematiku se učím rychle“; „Matematika je jedním z předmětů, které mi vždycky šly nejlépe“; „V hodinách matematiky rozumím i těm nejobtížnějším postupům“. Kladná hodnota indexu značí větší sebedůvěru žáka v matematice, než je průměr zemí OECD, záporná hodnota znamená menší sebedůvěru. Vztah mezi učitelem a žákem (ukotvené viněty) ANCSTUDREL Index byl zkonstruován na základě míry souhlasu nebo nesouhlasu žáků s následujícími výroky: „Žáci vycházejí s většinou učitelů dobře“; „Většině učitelů na žácích opravdu záleží“; „Většina učitelů skutečně naslouchá tomu, co říkám“; „Když potřebuji pomoc, učitelé mi pomohou“; „Většina učitelů se mnou jedná fér“. Vyšší hodnoty indexu indikují pozitivní vztahy mezi učiteli a žáky. Obavy žáků z matematiky ANXMAT Index byl odvozen z odpovědí žáků na otázku, do jaké míry souhlasí (škála „Rozhodně souhlasím“, „Souhlasím“, „Nesouhlasím“ a „Rozhodně nesouhlasím“) s tvrzeními: „Často se bojím, že pro mě hodina matematiky bude obtížná“; „Když musím dělat domácí úkol z matematiky, jsem velmi nervózní“; „Když řeším matematické úlohy, jsem velmi nervózní“; „Když řeším matematickou úlohu, cítím se bezradný“; „Bojím se, že budu mít z matematiky špatné známky“. Vyšší hodnota indexu znamená, že žáci mají větší obavy z matematiky. Postoj ke škole: výsledky učení ATSCHL Index byl zkonstruován na základě míry souhlasu nebo nesouhlasu žáků s následujícími výroky: „Škola mě nepřipravila příliš dobře na dospělý život“; „Škola je pro mě ztrátou času“; „Škola mi pomohla získat sebedůvěru při rozhodování“; „Ve škole jsem se naučil/a věci, které se mi mohou hodit v zaměstnání“. Kladná hodnota indexu vypovídá o lepším vztahu žáka ke škole, než je průměr zemí OECD, záporná hodnota značí horší vztah ke škole. Index z PISA 2003 byl přeškálován, aby byl srovnatelný s PISA 2012. Postoj ke škole: vzdělávací aktivity ATTLNACT Index byl sestaven na základě míry souhlasu žáka s výroky o své škole: že mu škola pomůže získat dobrou práci, dostat se na dobrou vysokou školu, že ho baví dostávat dobré známky a že je důležité se ve škole hodně snažit.