Česká školní inspekce Rozdíly mezi školami v matematické gramotnosti Čj.: ČŠIG-2355/16-G2 Sekundární analýzy výsledků mezinárodního šetření PISA 34/37 Doplňkové hodiny matematiky MATHEXC Index byl vytvořen zařazením školy do jedné ze tří různých kategorií na základě dalších nabízených doplňkových hodin matematiky. Školám, které nabízejí další doplňkové hodiny matematiky „Bez rozlišení – záleží na dosavadních výsledcích žáka“, byla přidělena hodnota „1“, školám, které nabízejí buď „Pouze rozšiřující výuku matematiky“, nebo „Pouze doučování matematiky“, hodnota „2“ a školám, které nabízejí „Rozšiřující výuku i doučování matematiky“, byla přidělena hodnota „3“. Odpovědnost za školní program RESPCUR Index byl vypočítán z odpovědí na otázky ohledně zodpovědnosti za „Stanovení zásad pro hodnocení žáků“; „Výběr učebnic, které se budou používat“; „Stanovení vzdělávacího obsahu jednotlivých předmětů“ a „Rozhodování o tom, které předměty škola bude nabízet“. Index byl vypočten na základě poměru uvedení zodpovědnosti u „školské rady“, „ředitele“ nebo „učitelů“ a uvedení zodpovědnosti u „krajů nebo obcí“ a „ministerstva školství“. Vyšší hodnoty ukazují na relativně vyšší úroveň odpovědnosti škol v této oblasti. Tento index byl ve všech předchozích PISA cyklech, ale v PISA 2009 byl pojmenován RESPCURR. Samostatnost školy SCHAUTON Otázka obsahovala dvanáct položek: „Přijímání učitelů“; „Propouštění učitelů“; „Stanovení nástupních platů učitelů“; „Zvyšování platů učitelů“; „Sestavování školního rozpočtu“; „Rozdělování peněz z rozpočtu školy“; „Sestavování školního řádu“; „Stanovení zásad pro hodnocení žáků“; „Přijímání žáků“; „Výběr učebnic, které se budou používat“; „Stanovení vzdělávacího obsahu“; „Rozhodování o tom, které předměty škola bude nabízet“. Položky byly pro autonomii škol překódovány takto: Je-li alespoň jedna z kategorií „ředitelé“, „učitelé“ nebo „školská rada“ zaškrtnuta, je proměnná kódována jako „1“, jinak má hodnotu „0“. Nejnižší hodnota byla u „Sestavování školního řádu“, což naznačuje, že se obvykle provádí v rámci školy. Nejvyšší hodnota byla u „Stanovení nástupních platů učitelů“, což ukazuje, že toto provádí místní nebo národní úřady. Pravidla přijímání žáků SCHSEL Index vypovídá o zásadách přijímacího řízení ve škole. Stupnice odpovědí zjišťuje, jak často jsou při přijímání zvažovány uvedené okolnosti „Nikdy“, „Občas“ a „Vždy“. Index byl vypočítán ze zařazení škol do jedné ze tří kategorií podle toho, jak často byly „Studijní výsledky žáka“ a „Doporučení předchozí navštěvované školy“ brány v úvahu při přijímání žáků do školy takto: (1) dvakrát bylo uvedeno „Nikdy“, (2) alespoň jednou bylo uvedeno „Občas“, ale ne „Vždy“, (3) alespoň jednou bylo uvedeno „Vždy“. Velikost školy SCHSIZE Index velikosti školy obsahuje celkový počet žáků ve škole ze součtu počtu dívek a chlapců. Kvalita školních vzdělávacích zdrojů SCMATEDU Ředitelé škol se vyjadřovali k tomu, do jaké míry šest skutečností ovlivňuje výuku v jejich škole: „Nedostatek či nevhodnost laboratorního vybavení“; „Nedostatek či nevhodnost výukových materiálů“; „Nedostatek či nevhodnost počítačů pro výuku“; „Nedostatečné či nevyhovující připojení k internetu“; „Nedostatek či nevhodnost počítačových výukových programů“; „Nedostatek či nevhodnost materiálů ve školní knihovně“. Vyšší hodnota indexu znamená kvalitnější vzdělávací zdroje. Žákovské faktory školního klimatu STUDCLIM Index byl odvozen z posouzení ředitelů, do jaké míry je výuka žáků ovlivňována skutečnostmi týkajícími se jejich chování: „Záškoláctví žáků“; „Absence žáků“; „Pozdní příchody žáků do školy“; „Neúčast žáků na povinných akcích školy (např. sportovní den) nebo exkurzích“; „Nedostatek úcty žáků vůči učitelům“; „Vyrušování žáků v hodinách“; „Užívání alkoholu nebo drog mezi žáky“; „Žáci, kteří zastrašují nebo šikanují jiné žáky“. Vyšší hodnota indexu představuje lepší chování žáků. Nedostatek aprobovaných učitelů TCSHORT Index vychází z odpovědí ředitelů na otázku, do jaké míry je výuka na škole omezována skutečnostmi: „Nedostatek aprobovaných učitelů přírodovědných předmětů“; „Nedostatek aprobovaných učitelů matematiky“; „Nedostatek aprobovaných učitelů českého jazyka“; „Nedostatek aprobovaných učitelů ostatních předmětů“. Vyšší hodnota indexu znamená, že ředitelé mají větší problémy s aprobovaností učitelů. Učitelské faktory školního klimatu TEACCLIM Index byl odvozen z vyjádření ředitelů, do jaké míry ovlivňují výuku žáků skutečnosti: „Nedostatečné podněcování žáků k tomu, aby využívali všech svých schopností“; „Neuspokojivé vztahy žáků a učitelů“; „Velké rozdíly ve schopnostech žáků, které učitelé musí učit v rámci jedné třídy“; „Velké rozdíly v etnickém zázemí žáků (např. jazyk, kultura), které učitelé musí učit v rámci jedné třídy“; „Nízké nároky učitelů na žáky“; „Učitelé, kteří nevycházejí vstříc individuálním potřebám žáků“; „Absence učitelů“; „Učitelský sbor odmítající změny“; „Přílišná přísnost učitelů vůči žákům“; „Pozdní příchody učitelů do hodin“; „Nepřipravenost učitelů na hodiny“.