Česká školní inspekce Rozdíly mezi školami v matematické gramotnosti Čj.: ČŠIG-2355/16-G2 Sekundární analýzy výsledků mezinárodního šetření PISA 33/37 Příloha Přehled indexů šetření PISA Tabulka P.1 Indexy odvozené ze školního dotazníku (Řazené abecedně dle mezinárodních označení) Index Popis Organizace výuky matematiky ABGMATH Ředitelé škol odpovídali na otázku, do jaké míry škola využívá při výuce žáků s rozdílnými schopnostmi a zájmy o matematiku různé formy organizace žáků. Index rozlišuje třídy s organizací výuky v hodinách matematiky ve třech kategoriích: (1) školy bez dělení žáků podle schopností ve všech třídách, (2) školy s jednou formou dělení žáků podle schopností v některých třídách, (3) školy s jednou formou dělení žáků podle schopností ve všech třídách. Velikost třídy CLSIZE Průměrný počet žáků ve třídě je stanoven z devíti nabízených kategorií průměrné velikosti třídy v českém jazyce. Jako hodnota se používá střed každé kategorie. Zájmové tvůrčí aktivity ve škole CREACTIV Ředitelé škol uváděli, které z mimoškolních aktivit ve školách nabízejí patnáctiletým žákům. Index byl vypočítán z celkového počtu uvedených aktivit ve škole v kategoriích: Hudební skupina, školní orchestr nebo pěvecký sbor; Školní divadelní soubor; Výtvarný kroužek nebo výtvarné aktivity. Zajištění souladu se vzdělávacími cíli školy LEADCOM Ředitelé byli požádáni, aby uvedli četnost vybraných činností ve škole v průběhu jednoho školního roku. Pro index byly použity tyto položky: Využívám hodnocení výsledků žáků k rozvíjení vzdělávacích cílů školy. Ujišťuji se, že aktivity v rámci profesního rozvoje učitelů jsou v souladu se vzdělávacími cíli školy. Zajišťuji, aby učitelé pracovali v souladu se vzdělávacími cíli školy. Na poradách s učiteli diskutuji o vzdělávacích cílech školy. Podpora kvalitní výuky LEADINST Pro index LEADINST byly použity tyto položky: Podporuji používání výukových metod vycházejících z nejnovějších vzdělávacích výzkumů. Chválím učitele, jejichž žáci se aktivně účastní výuky. Obracím pozornost učitelů na význam rozvoje kritického myšlení a sociálního cítění u žáků. Podpora při řešení problémů LEADPD Pro index LEADPD byly použity tyto položky: Když má někdo z učitelů nějaký problém ve své třídě, chopím se iniciativy a o záležitosti s ním diskutuji. Věnuji pozornost vyrušování ve třídách. Když učitel přijde s problémem ve své třídě, řešíme ho společně. Podíl učitelů na vedení školy LEADTCH Pro index LEADTCH byly použity tyto položky: Umožňuji učitelům podílet se na rozhodování. Zapojuji učitele do vytváření školní kultury zaměřené na soustavné zlepšování. Žádám učitele o hodnocení postupů uplatňovaných vedením školy. Zájmové matematické aktivity ve škole MACTIV Index byl vypočítán následujícím způsobem. 1. Odpovědi byla přiřazena hodnota „1“, pokud bylo označeno, že účelem dalších hodin matematiky bylo „Pouze rozšiřující výuka matematiky“, „Pouze doučování matematiky“, nebo „Bez rozlišení – záleží na dosavadních výsledcích žáka“, byla přiřazena hodnota „2“, pokud bylo označeno „Rozšiřující výuka i doučování matematiky“. 2. Za každou ze tří odpovědí o matematickém kroužku, matematických soutěžích, například Klokan, matematická olympiáda, nebo kroužku se zaměřením na počítače nebo informační a komunikační technologie byla přiřazena hodnota „1“, pokud bylo uvedeno, že jsou žákům nabízeny. V případě, že škola nenabízela ani jednu z těchto tří činností, odpovídající proměnná obdržela hodnotu „0“. 3. Překódované proměnné byly sumarizovány do výsledné hodnoty indexu MACTIV v rozsahu „0“ až „5“. Například jestliže účelem dalších hodin matematiky bylo „Rozšiřující výuka i doučování matematiky“ a škola nabízela matematický kroužek, ale ne kroužek se zaměřením na počítače/informační a komunikační technologie, hodnota MACTIV byla určena jako „3“.