Česká školní inspekce Rozdíly mezi školami v matematické gramotnosti Čj.: ČŠIG-2355/16-G2 Sekundární analýzy výsledků mezinárodního šetření PISA 32/37 Výrazné snížení podílu žáků na dvou nejvyšších gramotnostních úrovních během devíti let ukazuje na to, že školský systém nedokázal rozvinout jejich možnosti a talent. Kritérium koncepční práce s nadanými žáky je dalším z faktorů financování škol, které by mohlo zohledňovat cílenou podporu škol, jež se péči o nadané žáky cílevědomě věnují. „Koncepce podpory rozvoje nadání a péče o nadané na období let 2014–2020“ je vhodným programem, který může nepříznivý zjištěný stav napravit a zaměřit pozornost zřizovatelů a škol na podporu a rozvoj nadaných žáků. Ředitelé méně úspěšných základních škol pracují výrazně méně s vizí a vzdělávacími cíli školy, se svou koncepcí vedení a méně podporují kvalitu výuky a méně často shromažďují a využívají data k autoevaluaci. Funkční studium ředitelů škol a jejich následné prohlubující vzdělávání zaměřit na praktické využití teoretických konceptů manažerských teorií tak, aby se vedení školy naučilo účinně využívat výsledky autoevaluace ke stanovení cílů jejich školy, uvést je do praxe a následnou autoevaluací vyhodnotit dopady svého rozhodnutí.