Česká školní inspekce Rozdíly mezi školami v matematické gramotnosti Čj.: ČŠIG-2355/16-G2 Sekundární analýzy výsledků mezinárodního šetření PISA 30/37 Obrázek č. 3.6 Index obavy žáků z matematiky a jejich výsledek v matematice Ze zjištěných hodnot všech čtyř indexů lze vyčíst, že žáci nemají pocit, že by je škola připravovala dostatečně pro život a vybavila je důležitými dovednostmi. Buď jsou témata výuky opravdu vzdálená od reálných životních situací, nebo nejsou žákům dostatečně jasně vysvětleny souvislosti s praktickým využitím nabytých znalostí, vědomostí a dovedností. Škola nedokáže žáky přesvědčit o důležitosti a významu matematiky pro jejich budoucí život. S tím samozřejmě souvisí i výrazný pokles motivace k učení pozorovaný v matematice, protože nevidí-li žák smysl výuky, nemá důvod a neví, proč se učit. Zároveň žáci, i přes prokazatelně zlepšující se klima, necítí žádnou výraznou vazbu ke škole a ve škole nejsou spokojení. Nelze s určitostí zjistit, jak se na mizení emočních sociálních faktorů motivace žáků, jako je radost, zvídavost, dobré pocity, radostné očekávání, podílejí učitelé, školy, rodiny nebo společnost. Pravděpodobně jim chybí zpětná vazba, ocenění, pochvala, sdílení vzdělávacích úspěchů a osobnostní vzor a to jim sráží motivaci – žák se nemá pro koho učit. Všechny uvedené faktory ovlivňují výsledek žáků v matematice, avšak vůbec největší spojitost s výsledkem má obava žáků z matematiky. Nárůst obavy se velkou měrou podílí na velkém propadu výsledku z matematiky, nicméně zlepšení ve všech vyjmenovaných faktorech ovlivňujících vzdělávání by mohlo vést ke zlepšení účinnosti celého českého školského systému. 4 Závěry a doporučení Ředitelé víceletých gymnázií jsou ekonomicky motivováni využívat převisu poptávky nad nabídkou k tomu, aby počet žáků sami nesnižovali, protože získávají finanční prostředky ze státního rozpočtu podle skutečného počtu žáků. Důsledkem této skutečnosti a zároveň výrazného snižování počtu žáků během sledovaného období je prokázané výrazné zhoršení výsledků žáků víceletých gymnázií v matematické gramotnosti.