Česká školní inspekce Rozdíly mezi školami v matematické gramotnosti Čj.: ČŠIG-2355/16-G2 Sekundární analýzy výsledků mezinárodního šetření PISA 29/37 problémy, nebo jim naopak dostatečně nerozumí. Dalším důvodem je například snižování motivovanosti. Počet žáků, kteří nechtějí chodit do školy, vzrostl na 38 % v základních školách a na 30 % ve víceletých gymnáziích. Ve víceletých gymnáziích, ač je to výběrová škola, se podíl žáků, kteří do školy nechtějí chodit, zdvojnásobil. Nabízí se tedy otázka, do jaké míry si žáci školu vybrali sami, nebo do ní chodí kvůli rodičům, a to se pak negativně projevuje na jejich vtahu ke škole. U žáků obou druhů škol se také statisticky významně zhoršila hodnota indexu motivace proč se učit matematiku, který vyjadřuje, do jaké míry žáci považují za důležité učit se matematiku, protože naučené věci budou potřebovat v dalším studiu nebo v budoucím povolání. Větší zhoršení bylo pozorováno u žáků víceletých gymnázií. Tento faktor vykazuje určitou souvislost s výsledkem žáků v matematice (změna indexu o jednu jednotku souvisí se změnou výsledku v matematice o 20 bodů) a navíc je motivace k učení se danému předmětu jedním z nutných předpokladů pro zvýšení zájmu o obor a následné dosahování lepších výsledků. U žáků základních škol se navíc ještě významně zvýšila hodnota indexu vyjadřujícího míru obavy žáků z matematiky (viz obrázek č. 3.5), zvýšení u gymnazistů není statisticky významné. Obrázek č. 3.5 Změna indexu obavy žáků z matematiky Právě tento index vykazuje nejsilnější vazbu s výsledkem českých žáků v matematice. Hodnota Pearsonova korelačního koeficientu mezi výsledkem patnáctiletých žáků v matematické gramotnosti a indexem jejich strachu z matematiky je -0,46 pro žáky základních škol, respektive -0,38 pro žáky víceletých gymnázií. Pomocí rozdílů ve zmíněném indexu lze vysvětlit 22 % rozdílů ve výsledcích žáků základních škol, případně 18 % rozdílů u žáků víceletých gymnázií. Jestliže se hodnota indexu obavy z matematiky změní o jednu jednotku, změní se výsledek žáka v matematice v průměru o 40 bodů. Obrázek č. 3.6 znázorňuje souvislost mezi výsledkem jednotlivých žáků v matematice a jejich obavami z matematiky.