Česká školní inspekce Rozdíly mezi školami v matematické gramotnosti Čj.: ČŠIG-2355/16-G2 Sekundární analýzy výsledků mezinárodního šetření PISA 24/37 Obrázek č. 3.1 Změny ve výsledcích českých žáků v matematice mezi roky 2003 a 2012 Pozorujeme zčásti odlišný průběh změn u obou druhů škol, zatímco se průměrný výsledek žáků víceletých gymnázií od roku 2003 stále zhoršuje, u základních škol bylo po poklesu zaznamenáno mírné zlepšení od roku 2009. Protože v roce 2006 a 2009 byla matematická gramotnost pouze vedlejší oblastí, zaměříme se při dalším podrobnějším rozboru na roky 2003 a 2012. Co představuje zhoršení výsledku v matematice z hlediska změn v dosažených výsledcích ve čtyřech obsahových okruzích, které PISA v matematické gramotnosti rozlišuje, je patrné z obrázku č. 3.2. Ve všech čtyřech obsahových okruzích (změna a vztahy, kvantita, prostor a tvar, neurčitost a data) se průměrný výsledek žáků základních škol i víceletých gymnázií zhoršil, až na jednu výjimku jde o zhoršení statisticky významné. Zhoršení žáků víceletých gymnázií je ve všech okruzích větší než u žáků základních škol. Největší zhoršení nastalo v okruhu prostor a tvar, jenž obsahuje především úlohy z geometrie, testuje prostorovou představivost, dovednosti měření a využívá prvky z algebry. Obrázek č. 3.2 Rozdíly ve výsledcích českých žáků v matematických obsahových okruzích Světlemodrý sloupeček pro ZŠ vyjadřuje, že rozdíl není statisticky významný.