Česká školní inspekce Rozdíly mezi školami v matematické gramotnosti Čj.: ČŠIG-2355/16-G2 Sekundární analýzy výsledků mezinárodního šetření PISA 17/37 Kromě méně úspěšných základních škol (91 % žáků) vyjádřili ředitelé ostatních sledovaných škol stoprocentní souhlas (odpovědi „rozhodně souhlasím“ a „souhlasím“ dohromady) s výrokem „Mezi učiteli matematiky panuje shoda v tom, že je třeba udržovat co možná nejvyšší úroveň vědomostí“. Mimořádný důraz na výkon se opět prokázal u ředitelů velmi úspěšných gymnázií, s uvedeným výrokem rozhodně souhlasí ředitelé 82 % žáků. Podíly kolem jedné třetiny žáků byly zaznamenány u rozhodného souhlasu ředitelů méně úspěšných gymnázií a velmi úspěšných základních škol, vůbec nejnižší je u méně úspěšných základních škol (21 % žáků). Graf č. 4 Podíly žáků (%) podle míry souhlasu ředitelů s tvrzením: „Mezi učiteli matematiky panuje shoda v tom, že v hodinách matematiky je nejdůležitějším cílem rozvíjení matematických znalostí a dovedností žáků“ Míra souhlasu ředitelů s posledním vybraným výrokem „Mezi učiteli matematiky panuje shoda v tom, že v hodinách matematiky je nejdůležitějším cílem rozvíjení matematických znalostí a dovedností žáků“ je zobrazena v grafu č. 4. S tvrzením souhlasí a rozhodně souhlasí ředitelé asi tří čtvrtin žáků v základních školách, avšak rozhodně nesouhlasí ředitelé 9 % žáků z velmi úspěšných základních škol. Všichni ředitelé velmi i méně úspěšných víceletých gymnázií vyjádřili souhlas nebo rozhodný souhlas, že mezi učiteli jejich školy panuje shoda na tom, že v hodinách matematiky je nejdůležitějším cílem rozvíjení matematických znalostí a dovedností žáků. 2.2.4 Výuka matematiky ve třídě Žákovský dotazník v jedné otázce zjišťoval, zda v hodinách matematiky žáci pociťují podporu a motivaci od učitelů, ve druhé, jak často k tomu dochází. Z výsledků plyne, že žákům velmi úspěšných škol jsou podle jejich sdělení učitelé o něco méně nápomocní a také o něco méně často, než je tomu v případě méně úspěšných škol, přitom ve víceletých gymnáziích je pomoci nepatrně méně a je také méně častá než v základních školách. Nicméně zjištěné hodnoty jsou poměrně vysoké, pomoc učitele při učení pozoruje 79 % žáků méně úspěšných základních škol a 63 % žáků ji pozoruje často. Podpora, kterou učitelé poskytují, když ji žák opravdu potřebuje, se v ostatních sledovaných školách od předchozích hodnot liší pouze tím, že jsou asi o 10 procentních bodů nižší. Žáci opět popisují velkou ochotu učitelů pomáhat, pokud to někteří žáci potřebují. Protože snaha učitelů ve velmi úspěšných a v méně úspěšných školách je téměř stejná, nemůžeme očekávat, že by se výrazněji projevila ve zlepšování výsledků méně úspěšných žáků v porovnání s těmi velmi úspěšnými. 0 20 40 60 80 100 ZŠ MÚ ZŠ VÚ GV MÚ GV VÚ %rozhodně souhlasím souhlasím nesouhlasím rozhodně nesouhlasím