Česká školní inspekce Rozdíly mezi školami v matematické gramotnosti Čj.: ČŠIG-2355/16-G2 Sekundární analýzy výsledků mezinárodního šetření PISA 15/37 víceletých gymnázií přijímací zkoušky obvykle nevykonávají a posílit matematiku zařazením dalších hodin v konkurenci ostatních vyučovaných předmětů není běžné. Ředitelům škol, kteří odpověděli, že nabízejí další hodiny matematiky, byla položena doplňující otázka, na co jsou tyto hodiny matematiky zaměřené. Odpovědi zahrnovaly tyto možnosti: „Pouze rozšiřující výuku matematiky“, „Pouze doučování matematiky“, „Rozšiřující výuku i doučování matematiky“ a „Bez rozlišení – záleží na dosavadních výsledcích žáka“. Tabulka č. 3 Podíly žáků podle zaměření doplňkových hodin matematiky (Statisticky významně rozdílné hodnoty jsou vyznačeny tučně.) Skupina školy Žáci ve školách nabízejících doplňkové hodiny matematiky (%) Nabízejí hodiny Zaměření doplňkových hodin matematiky Rozšiřující Doučování Obojí Bez rozlišení ZŠ MÚ 51,5 0,0 49,4 50,6 0,0 ZŠ VÚ 47,8 2,6 0,0 97,4 0,0 GV MÚ 16,2 0,0 0,0 65,4 34,6 GV VÚ 22,3 64,0 0,0 36,0 0,0 Je vidět pochopitelný trend v zaměření doplňkových hodin matematiky. V méně úspěšných základních školách jsou doplňkové hodiny rovnoměrně rozloženy mezi pouhé doučování a kombinaci doučování a rozšíření učiva matematiky, zatímco ve velmi úspěšných základních školách jde převážně o kombinaci doučování a rozšíření učiva. Znamená to, že téměř na všech základních školách nabízejících doplňkové hodiny probíhá doučování z matematiky. V méně úspěšných víceletých gymnáziích jsou téměř dvě třetiny žáků ve školách, kde doplňkové hodiny tvoří kombinaci doučování a rozšiřování učiva matematiky. Ve skupině velmi úspěšných víceletých gymnázií do škol s kombinovanými doplňkovými hodinami matematiky chodí přibližně třetina žáků. Zbylé dvě třetiny žáků velmi úspěšných víceletých gymnázií chodí do škol, kde jsou doplňkové hodiny výhradně věnovány rozšiřování učiva matematiky, ty se naopak v méně úspěšných gymnáziích nevyskytují. Z tabulky č. 3 je možné vyčíst, že doplňkové hodiny matematiky věnují rozšiřující výuce především velmi úspěšné školy. Práci s talenty lze v gymnáziích předpokládat a údaj o možnosti rozšiřujících hodin matematiky pro 64 % žáků to potvrzuje. Je povzbuzující, že i ve velmi úspěšných základních školách pěstují a rozvíjejí zájem o matematiku. Může to ukazovat na koncepční práci s nadanými žáky, u kterých lze předpokládat, že budou úspěšnější v testu z matematiky při přijímacím řízení na střední školu. Ředitelé škol dále uváděli, zda se liší výuka matematiky v jednotlivých třídách. Posuzovali při tom dvě formy dělení žáků do tříd: „V jednotlivých třídách se v matematice vyučuje obsahově podobné učivo, ale na různých úrovních obtížnosti (rozdělování žáků do tříd podle schopností)“; „V různých třídách se v matematice vyučuje obsahově odlišné učivo nebo jiné tematické celky s různou úrovní obtížnosti (třídy mají různá zaměření)“. Vybírali z možností „Ano, ve všech třídách“; „Ano, v některých třídách“; „Ne, v žádné třídě“. Index Organizace výuky matematiky (ABGMATH) rozlišuje školy ve třech kategoriích: (1) školy bez dělení žáků ve všech třídách; (2) školy s jednou formou dělení žáků podle schopností, nebo různá zaměření v některých třídách; (3) školy s jednou formou dělení žáků ve všech třídách. Rozdíly jsou nejen mezi základními školami a víceletými gymnázii, ale také zejména mezi méně a velmi úspěšnými základními školami. Přibližně jedna třetina žáků z méně úspěšných