Česká školní inspekce Rozdíly mezi školami v matematické gramotnosti Čj.: ČŠIG-2355/16-G2 Sekundární analýzy výsledků mezinárodního šetření PISA 13/37 oboru. Velmi nízká záporná hodnota indexu je u méně úspěšných základních škol a statisticky významně vyšší hodnota indexu, která je již kladná, je u velmi úspěšných základních škol. Lze říci, že autorita učitele matematiky podmiňuje úspěšnost žáků základních škol. Situace ve víceletých gymnáziích je trochu odlišná, protože hodnota indexu u méně úspěšných víceletých gymnázií je mezi hodnotami méně a velmi úspěšných základních škol. Velmi úspěšná víceletá gymnázia mají hodnotu indexu nejvyšší, ale ne statisticky významně odlišnou od méně úspěšných. Ukazuje se, že uznávání autority učitele koresponduje nejen s kázní v hodinách, ale i s výsledky žáků v matematice. Graf č. 3 Průměrný výsledek škol a jejich průměrný index autority učitele v hodinách matematiky Graf č. 3 podrobněji zobrazuje vztah mezi dosaženým průměrným výsledkem školy v matematice a její průměrnou hodnotou indexu autority učitele v hodinách matematiky. Všechny méně úspěšné základní školy se podle předpokladu shlukují pod průměrnou hodnotou výsledku České republiky v dolní polovině grafu tak, jak předurčují definiční kritéria. Zároveň je možné pozorovat, že rozmístění velmi úspěšných základních škol a méně úspěšných víceletých gymnázií je velmi podobné a nacházejí se na stejných hladinách průměrného výsledku v matematice. Velmi úspěšná víceletá gymnázia nalezneme v horní části grafu. Tvrzení, že lepších výsledků dosahují žáci, kteří vnímají autoritu svého učitele, lze doložit rozmístěním škol na diagonále z levého dolního do pravého horního kvadrantu grafu. Většina méně úspěšných základních škol se nachází pod průměrem indexu autority učitele, zatímco většina velmi úspěšných základních škol i víceletých gymnázií je naopak nad ním.