Česká školní inspekce Rozdíly mezi školami v matematické gramotnosti Čj.: ČŠIG-2355/16-G2 Sekundární analýzy výsledků mezinárodního šetření PISA 5/37 Výuka matematiky ve třídě (2.2.4) Pocit podpory a motivace žáků od učitelů v hodinách matematiky průměrný nižší průměrný průměrný Četnost podpory a motivace žáků od učitelů v hodinách matematiky průměrná nižší průměrná nižší Nabádání žáků k pilné práci průměrné průměrné průměrné vyšší Učitel používá postupy usměrňované výuky v hodinách matematiky občas zřídka často občas Používání metod výuky orientované na žáky při výuce matematiky často občas občas málokdy Zadávání různě obtížných úkolů různě úspěšným žákům často občas zřídka málokdy Postoj žáků ke své škole (2.2.5)2 Sounáležitost žáků se školou nízká průměrná nižší vyšší Jak škola připravuje žáky na další život špatně průměrně hůře průměrně Jak, s ohledem na další vyhlídky, je důležité se ve škole hodně snažit není důležité průměrně méně důležité méně důležité Jaké jsou vztahy mezi učiteli a žáky ve škole špatné průměrné průměrné průměrné Vztah žáků k matematice (2.2.6) Motivace žáků učit se matematiku nižší průměrná nižší nízká Vynaložené úsilí žáků v hodinách matematiky nízké nízké nižší nízké Sebejistota v řešení matematických úloh malá dobrá dobrá vysoká Míra sebehodnocení žáka v matematice nízká průměrná nižší dobrá 2.2 Srovnání škol Z celého vzorku zúčastněných škol byla vybrána data žáků ze základních škol a nižšího stupně víceletých gymnázií, ve kterých byly testovány třídy odpovídající devátému ročníku školní docházky. Tím byl zaručen soulad stejné délky vzdělávání sledovaných žáků. Dalším krokem přípravy dat bylo definování škol s extrémními výsledky žáků v matematice – méně úspěšných škol (MÚ školy) a velmi úspěšných škol (VÚ školy). Jako méně úspěšné školy jsme označili školy s vysokým zastoupením žáků se slabými výsledky v testování PISA 2012 v matematice. Vzhledem k rozdělení patnáctiletých žáků do obou oborů vzdělávání a také s ohledem na jejich různou úroveň matematické gramotnosti definujeme méně úspěšné školy obou oborů rozdílným způsobem. Definičním kritériem tzv. méně úspěšné základní školy (ZŠ MÚ) je, jestliže z testovaných žáků školy bylo více než 45 % žáků nedosahujících základní úrovně matematické gramotnosti (žáci na úrovni 1 a pod ní)3. Definičním kritériem tzv. méně úspěšného víceletého gymnázia (GV MÚ) je, jestliže z testovaných žáků školy dosáhlo více než 20 % žáků nejvýše základní úrovně matematické gramotnosti (žáci na úrovni 2, 1 a pod ní). Naopak za velmi úspěšné školy jsou označeny školy s vysokým zastoupením žáků s výbornými výsledky v testování PISA 2012 v matematice. Definičním kritériem tzv. velmi úspěšné základní školy (ZŠ VÚ) je, jestliže z testovaných žáků školy dosáhlo více než 45 % žáků úrovně 4, 5 a 6 v matematické gramotnosti. Definičním kritériem tzv. velmi úspěšného víceletého gymnázia (GV VÚ) je, jestliže z testovaných žáků školy dosáhlo více než 20 % 2 Uvedené slovní hodnocení vychází z indexů s kotvícími vinětami. 3 Úrovně způsobilosti v matematické gramotnosti (lépe úrovně gramotnosti nebo gramotnostní úrovně) jsou popsány v Hlavním zjištění PISA 2012 dostupném na: http://www.csicr.cz/html/PISA2012-HZ/flipviewerxpress.html.