Česká školní inspekce Rozdíly mezi školami v matematické gramotnosti Čj.: ČŠIG-2355/16-G2 Sekundární analýzy výsledků mezinárodního šetření PISA 4/37 Tabulka č. 1 Shrnutí 1 Kritérium Skupina škol ZŠ MÚ ZŠ VÚ GV MÚ GV VÚ Charakteristiky žákovské populace (2.2.1) Výskyt žáků v šesté gramotnostní úrovni žádný velmi malý velmi malý velký Výskyt žáků pod první gramotnostní úrovní velký velmi malý téměř žádný žádný Škola při přijímání zvažuje studijní výsledky žáků a doporučení z předchozí školy zřídka občas vždy vždy Podíl žáků ve školách, které mají v okolí dvě nebo více konkurenčních škol méně než polovina dvě třetiny všichni všichni Velikost školy menší větší menší větší Průměrná velikost třídy menší větší menší větší Patnáctiletí žáci jsou v nižším než očekávaném ročníku občas málokdy málokdy nikdy Patnáctiletí žáci v minulosti opakovali ročník občas málokdy nikdy málokdy Role ředitele školy (2.2.2) Míra autonomie školy vysoká vysoká vysoká nízká Ředitel zajišťuje soulad se vzdělávacími cíli školy málokdy občas zřídka občas Ředitel podporuje kvalitu výuky málokdy často zřídka málokdy Vedení školy systematicky eviduje data občas často velmi často vždy Učitelé sdílejí výukové materiály a vzdělávají se často velmi často vždy velmi často Škola spolupracuje se zahraničními školami málokdy velmi často velmi často velmi často Ředitel pracuje na zlepšování dobrého jména školy téměř jednou měsíčně alespoň jednou měsíčně alespoň jednou měsíčně alespoň jednou týdně Ředitel se zapojuje do řešení kázeňských problémů málokdy často zřídka málokdy Kázeň v hodinách matematiky malá dobrá vysoká vysoká Autorita učitele v hodinách matematiky malá dobrá průměrná vysoká Výuka a podpora matematiky ve škole (2.2.3) Počet nabízených zájmových tvůrčích aktivit vysoký vysoký nízký velmi vysoký Počet nabízených zájmových matematických aktivit velmi vysoký velmi vysoký vysoký vysoký Škola nabízí matematický kroužek často málokdy občas občas Škola se účastní matematických soutěží velmi často vždy vždy vždy Škola nabízí další hodiny matematiky často často občas občas Odlišná výuka matematiky v různých třídách často málokdy občas občas Zájem učitelů matematiky zkoušet nové metody a výukové postupy úplný vysoký velmi vysoký úplný Konzervativnost ve využívání osvědčených metod a výukových postupů učiteli matematiky nižší nižší vyšší vysoká Shoda mezi učiteli na tom, že je třeba udržovat co možná nejvyšší úroveň matematických vědomostí velmi vysoká úplná úplná úplná Shoda mezi učiteli na tom, že v hodinách matematiky je nejdůležitějším cílem rozvíjení matematické gramotnosti vysoká vyšší úplná úplná