Česká školní inspekce Srovnání charakteristik méně úspěšných a velmi Čj.: ČŠIG-2154/16-G2 úspěšných tříd – Sekundární analýza PIRLS 2011 a TIMSS 2011 22/22 tříd více než ti z velmi úspěšných souhlasili s tím, že škola by se měla více snažit zapojit mě do vzdělávání mého dítěte (okolo 63 % z hlediska kombinace všech tří gramotností a matematické gramotnosti a 54 % z hlediska čtenářské gramotnosti z méně úspěšných oproti 41 % / 37 % z velmi úspěšných tříd; průměr ČR je 51 % a mezinárodní průměr 64 %) a škola by měla lépe informovat o tom, jak si mé dítě vede (okolo 68 % rodičů žáků z méně úspěšných tříd z hlediska kombinace gramotností a matematické gramotnosti a 57 % z hlediska čtenářské gramotnosti resp. 50 % / 45 % rodičů žáků z velmi úspěšných tříd; průměr ČR je 56 % a mezinárodní průměr 68 %), když rozdíl je zejména v podílu těch, co „rozhodně souhlasí“. Rodiče žáků z méně úspěšných tříd jsou tak ke své škole mírně kritičtí, cítí se méně zapojení a méně informovaní. 8 Závěry Obecně se dá říci, že vzdělávání žáků v méně úspěšných třídách neprobíhá v ideálních podmínkách. Menší podíl těchto žáků (ve srovnání se situací žáků ve velmi úspěšných třídách) učí učitelé s kvalifikací učitelství pro první stupeň a učitelé matematiky účastnící se dalšího vzdělávání v různých oblastech výuky matematiky. Výrazně menší podíl žáků v méně úspěšných třídách než v těch velmi úspěšných učí učitelé spokojení se svým povoláním. Učitelé méně úspěšných tříd působí ve školách, které kladou menší důraz na studijní úspěch, mají o něco horší školní klima a nabízejí učitelům o něco horší pracovní podmínky, než jak to hodnotí učitelé ve velmi úspěšných třídách. Žáci v méně úspěšných třídách také obecně častěji než ti ve velmi úspěšných třídách zažívají šikanu. Přesto se i učitelům v méně úspěšných třídách daří poměrně velký podíl žáků zapojovat do výuky, protože se v tomto ukazateli nacházejí na úrovni mezinárodního průměru. I když je socioekonomický status rodin žáků z méně úspěšných tříd obecně nižší, rodiče se zajímají o přípravu do školy přibližně stejně intenzivně jako rodiče žáků z velmi úspěšných tříd. Rodiče žáků z méně úspěšných tříd se ovšem cítí ze strany školy nedostatečně informovaní a zapojení do vzdělávání svého dítěte. Vzdělávání žáků ve velmi úspěšných třídách probíhá ve srovnání se situací v méně úspěšných třídách obecně v lepších podmínkách. Větší podíl žáků učí učitelé spokojení, kvalifikovanější a učitelé matematiky, kteří se účastní dalšího vzdělávání v různých oblastech výuky matematiky. Přesto mají učitelé matematiky ve velmi úspěšných třídách jisté rezervy v práci s nadanými žáky, což se ukazuje jak ve výpovědích učitelů, tak i ve výpovědích samotných žáků z těchto tříd.