Česká školní inspekce Srovnání charakteristik méně úspěšných a velmi Čj.: ČŠIG-2154/16-G2 úspěšných tříd – Sekundární analýza PIRLS 2011 a TIMSS 2011 18/22 i velmi úspěšných třídách (alespoň dvakrát za měsíc nebo častěji kolem 37 % žáků, v průměru v ČR pak 36 %), ale je třeba zmínit, že v mezinárodním průměru je tato forma méně častá (jen 24 %). U formy spolužáci mne nutili dělat něco, co jsem nechtěl/a, se deklarovaný výskyt liší mezi méně a velmi úspěšnými třídami jen mírně (cca 12 % resp. 8 % žáků deklaruje výskyt alespoň dvakrát za měsíc nebo častěji) a blíží se mezinárodnímu průměru (12 %). Graf č. 7 Výskyt jednotlivých forem šikany dle výpovědí žáků z méně úspěšných a velmi úspěšných tříd (dělení dle kombinace gramotností) 7.2.3 Čtení ve škole Dle souhrnného ukazatele bylo sledováno zapojení žáků do hodin čtení 23. Ani v jednom ohledu (dle definice rozdělení tříd uváděném v úvodu) v tomto ukazateli nejsou mezi žáky z velmi úspěšných a méně úspěšných tříd nějaké zásadnější rozdíly a zhruba polovina žáků se nachází v prostřední kategorii „do určité míry zapojení“ a o něco více než třetina v nejvíce zapojené kategorii „zapojení“. V mezinárodním srovnání v tom ČR není typická, protože tam platí čím vyšší zapojení žáka, tím vyšší výsledek ve čtenářské gramotnosti, navíc v ČR jsou žáci obecně o něco méně „zapojení“ (35 % žáků obecně v ČR oproti 42 % v mezinárodním průměru). Když se podíváme na jednotlivé položky tohoto ukazatele, tak dle míry souhlasu s položkou při čtení myslím na něco jiného se ukazuje, že žáci z méně úspěšných tříd jsou o něco méně soustředění (rozhodně a spíše souhlasí 48 % žáků při dělení dle úspěšnosti v kombinaci všech tří gramotností a zhruba 40 % při dělení dle matematické a čtenářské gramotnosti) než ti z velmi úspěšných tříd (jen kolem 30 % žáků souhlasí). Dále se mírně liší v míře souhlasu s položkou vím, co učitel chce, abych dělal/a (rozhodně a spíše souhlasí 83 % v méně úspěšných a 92 % ve velmi úspěšných třídách). V dalších položkách jsou pak rozdíly minimální. 23 Ukazatel byl vytvořen dle míry souhlasu s výroky: líbí se mi, o čem ve škole čteme; učitel mi dává číst zajímavé věci; vím, co učitel chce, abych dělal/a; při čtení myslím na něco jiného; učitel vysvětluje srozumitelně; zajímá mě, co učitel říká; učitel mi dává zajímavé úkoly na škále: 1 – rozhodně souhlasím, 2 – spíše souhlasím, 3 – spíše nesouhlasím, 4 – rozhodně nesouhlasím. Na základě skóre na zkonstruované škále byly pro tento ukazatel vytvořeny tři kategorie: zapojení, do určité míry zapojení a nezapojení.