Česká školní inspekce Srovnání charakteristik méně úspěšných a velmi Čj.: ČŠIG-2154/16-G2 úspěšných tříd – Sekundární analýza PIRLS 2011 a TIMSS 2011 14/22 podobně v průměru méně jistí jsou si i učitelé žáků na Novém Zélandu (63 %), ve Finsku (62 %) a Německu (61 %), ale např. v Japonsku učí velmi jistí učitelé dokonce jen 21 % žáků a v Koreji jen 48 %. Na vrcholu sebejistoty jsou naopak učitelé v Rumunsku, Kazachstánu a Ruské federaci, kde velmi jistí učitelé učí v podstatě všechny žáky (99 %). Ani mezi těmito státy na „vrcholu sebejistoty učitelů“ se přitom nedá najít společný zdroj tohoto vysokého sebehodnocení. Z dostupných dat se ukazuje13, že v Ruské federaci je prestiž povolání učitele nízká (dle šetření PISA14 se učitelem chce stát naprosto zanedbatelná část patnáctiletých), v Rumunsku je vyšší (učitelem se chce stát více než 5 % patnáctiletých, což je nadprůměrný výsledek ve srovnání zemí OECD), a také dle mezinárodního šetření TALIS15 si více než třetina rumunských učitelů myslí, že si společnost povolání učitele váží, což je opět nadprůměrně pozitivní výsledek v mezinárodním srovnání. Jistější učitelé matematiky učí větší podíl žáků ve velmi úspěšných třídách než v těch méně úspěšných pokud jde o všechny činnosti tvořící tento souhrnný ukazatel, až na zodpovídání otázek žáků týkajících se matematiky, kde je tomu naopak. Tento fakt může být jistým omezením při rozvoji nadaných dětí. Současně učitelé matematiky z velmi úspěšných tříd pociťují i problémy s příliš velkým počtem žáků ve třídě (viz hodnocení pracovních podmínek učitelů v kapitole 7.1.2), což jim znesnadňuje se takovým dětem více věnovat. Graf č. 5 Jak často učitelé v méně úspěšných a velmi úspěšných třídách zařazují činnosti pro zaujetí výukou a jak si jsou jistí ve výuce matematiky Dále byly srovnávány různě úspěšné třídy s ohledem na používané výukové přístupy v matematice 16. Ve velmi úspěšných třídách obecně učitelé s větším (zhruba dvojnásobným) podílem žáků každou nebo téměř každou hodinu řeší úlohy (jakkoliv, tj. řešili úlohy (samostatně nebo se spolužáky) s pomocí učitele; řešili úlohy společně jako celá třída pod vedením učitele; řešili úlohy (samostatně nebo se spolužáky), zatímco se učitel věnuje jiným 13 Za zmíněné státy není snadné dohledat zjištění o názoru veřejnosti na prestiž povolání, proto je alespoň zmíněn kontext s využitím odpovědí v šetření PISA a TALIS. 14 OECD, PISA in Focus No. 58: Who wants to become a teacher. OECD 2015. 15 OECD, TALIS 2013 Results: An International Perspective on Teaching and Learning, TALIS, OECD Publishing. 16 Četnost zařazování činností uvedených kurzívou v textu byla hodnocena na čtyřbodové škále:1 – každou nebo téměř každou hodinu, 2 – přibližně v polovině hodin, 3 – v některých hodinách, 4 – nikdy.