Česká školní inspekce Srovnání charakteristik méně úspěšných a velmi Čj.: ČŠIG-2154/16-G2 úspěšných tříd – Sekundární analýza PIRLS 2011 a TIMSS 2011 13/22 spokojený/á; jsem rád/a, že učím na této škole; jako učitel dělám důležitou práci; chci zůstat učitelem, jak dlouho budu moci) rozhodně souhlasí učitelé, kteří učí větší podíl žáků ve velmi úspěšných třídách než v těch méně úspěšných. Graf č. 4 Jak hodnotí aspekty povolání učitele učitelé v méně úspěšných a velmi úspěšných třídách 7.1.4 Výuka ve třídě Souhrnně dle ukazatele činnosti pro zaujetí žáků výukou 10 jsou mezi méně úspěšnými a velmi úspěšnými třídami poměrně velké rozdíly jen v případě odpovědí učitelů matematiky. Větší podíl žáků ve velmi úspěšných třídách než v méně úspěšných třídách učí učitelé matematiky, kteří tyto činnosti dělají ve většině hodin (47 % žáků v méně úspěšných třídách oproti 74 % ve velmi úspěšných, když průměr ČR činí 73 % a mezinárodní průměr 69 % žáků); učitelé čtení, kteří tyto činnosti dělají ve většině hodin, učí 64 % žáků v méně úspěšných a 70 % žáků ve velmi úspěšných třídách. Učitelé matematiky se také hodnotili z hlediska své jistoty ve výuce matematiky. Výsledky souhrnného ukazatele11 ukázaly, že žáci ve velmi úspěšných třídách mají o něco větší podíl velmi jistých učitelů než žáci v méně úspěšných třídách („velmi jistí“ učí 69 % resp. 56 % žáků, v průměru v ČR 63 % žáků). Čeští učitelé jsou podprůměrně sebevědomí ve srovnání s mezinárodním průměrem (75 %)12, ovšem státy se mezi sebou velmi liší a pro zajímavost 10 Ukazatel byl zkonstruován dle frekvence zařazování do výuky následujících aktivit: shrnu to, co se žáci měli v hodině naučit; probírané učivo dám do souvislosti s každodenním životem; pomocí otázek vedu žáky ke zdůvodňování a vysvětlování; podněcuji snahu žáků se zlepšit; chválím žáky za to, že se snaží; přináším do výuky zajímavé učební pomůcky na čtyřbodové škále: 1 – každou nebo téměř každou hodinu, 2 – asi v polovině hodin, 3 – v některých hodinách, 4 – nikdy. Na základě skóre na zkonstruované škále byly pro tento ukazatel vytvořeny tři kategorie: ve většině hodin, zhruba v polovině hodin, v některých hodinách. 11 Ukazatel byl zkonstruován dle sebehodnocení učitele na tříbodové škále: 1 – velmi jistý/á, 2 – poměrně jistý/á, 3 – ne moc jistý/á při následujících činnostech: zodpovídám otázky žáků týkající se matematiky; ukazuji žákům různé způsoby řešení daného problému; nadaným žákům zadávám náročnější úlohy; výuku přizpůsobuji tak, aby žáky zaujala; pomáhám žákům uvědomit si, proč je dobré se učit matematiku. Na základě skóre na zkonstruované škále byly pro tento ukazatel vytvořeny dvě kategorie: velmi jistý/á a do určité míry jistý/á. 12 Naopak podle výzkumů veřejného mínění je prestiž učitelského povolání v České republice dlouhodobě řazena na přední příčky – viz http://cvvm.soc.cas.cz/media/com_ form2content/documents/c1/a7519/f3/eu160309.pdf.