Česká školní inspekce Srovnání charakteristik méně úspěšných a velmi Čj.: ČŠIG-2154/16-G2 úspěšných tříd – Sekundární analýza PIRLS 2011 a TIMSS 2011 9/22 Čtení ve škole – přehled (podrobně viz kapitola 7.2.3) dle čtenářské gramotnosti, naopak čtení knih, které si sami vyberou, je méně frekventovaná aktivita při dělení podle úspěšnosti v kombinaci úrovně všech tří gramotností. dle čtenářské gramotnosti, naopak čtení knih, které si sami vyberou, je frekventovanější aktivita při dělení podle úspěšnosti v kombinaci úrovně všech tří gramotností. Matematika a přírodověda ve škole – přehled (podrobně viz kapitola 7.2.4 a 7.2.5) MÉNĚ ÚSPĚŠNÉ TŘÍDY VELMI ÚSPĚŠNÉ TŘÍDY Zapojení žáků do hodin matematiky Dle souhrnného ukazatele je „zapojených“ o něco menší podíl žáků. Dle hodnocení položky při matematice myslím na něco jiného se ukazuje, že žáci jsou o něco méně soustředění a o něco méně souhlasí s položkou vím, co učitel chce, abych dělal/a. Dle souhrnného ukazatele je „zapojených“ o něco větší podíl žáků. Dle hodnocení položky při matematice myslím na něco jiného se ukazuje, že žáci jsou o něco více soustředění a o něco více souhlasí s položkou vím, co učitel chce, abych dělal/a. Zapojení žáků do hodin přírodovědy „Zapojených“ je o něco menší podíl žáků a dle hodnocení položky při přírodovědě myslím na něco jiného se ukazuje, že žáci jsou o něco méně soustředění. „Zapojených“ je o něco větší podíl žáků a dle hodnocení položky při přírodovědě myslím na něco jiného se ukazuje, že žáci jsou o něco více soustředění. 6.3 Přehled hlavních charakteristik rodičů a jejich postojů ke škole (podrobně viz kapitola 7.3) MÉNĚ ÚSPĚŠNÉ TŘÍDY VELMI ÚSPĚŠNÉ TŘÍDY Nejvyšší dosažené vzdělání a zaměstnanecký status Větší podíl rodičů se středoškolským vzděláním a pracujících na úřednických pozicích a pozicích kvalifikovaných dělníků. Větší podíl rodičů s vysokoškolským a vyšším vzděláním a pracujících na vysoce odborných pozicích. Hodnocení školy, kterou navštěvuje jejich dítě Mírně kritičtí a cítí se méně zapojení do vzdělávání svého dítěte a méně informovaní o tom, jak si vede jejich dítě. Školu hodnotí vesměs pozitivně, ale polovina rodičů by si přála být lépe školou informována, jak si vede jejich dítě. 7 Charakteristiky učitelů, rodičů a žáků: podrobné výsledky 7.1 Charakteristiky učitelů a jejich výukových metod V této části se zaměříme na rozdíly, případně společné rysy v charakteristikách učitelů z méně úspěšných a velmi úspěšných tříd a také v pohledu učitelů z méně úspěšných a velmi úspěšných tříd na školní klima a charakteristiky škol, kde působí, v pohledu na své pracovní podmínky a vnímání povolání učitele a v neposlední řadě na používané formy a metody výuky ve třídách. Ve výzkumu TIMSS 2011 byli dotazováni učitelé matematiky a přírodovědy a v PIRLS 2011 českého jazyka a literatury, což nejsou ve všech třídách čtvrtých ročníků prvního stupně ZŠ ti samí učitelé. I ve výsledcích tedy budeme pohlížet zvlášť na odpovědi učitelů matematiky a českého jazyka, které budou vztahovány v případě odpovědí učitelů matematiky k rozdílům mezi méně úspěšnými a velmi úspěšnými třídami dle matematické gramotnosti a v případě