Česká školní inspekce Srovnání charakteristik méně úspěšných a velmi Čj.: ČŠIG-2154/16-G2 úspěšných tříd – Sekundární analýza PIRLS 2011 a TIMSS 2011 8/22 Výuka ve třídě – přehled (podrobně viz kapitola 7.1.4) MÉNĚ ÚSPĚŠNÉ TŘÍDY VELMI ÚSPĚŠNÉ TŘÍDY Rozvíjení dovedností a postupů nezbytných pro čtení s porozuměním Častěji zařazována jen aktivita vysvětlit, jak porozuměli přečtenému textu2. Častěji zařazovány aktivity porovnat přečtený text s jinými texty, které četli již dříve, popsat styl nebo uspořádání přečteného textu a určit postoj nebo záměr autora. 6.2 Přehled hlavních charakteristik žáků a jejich postojů ke škole a výuce Sociodemografické charakteristiky žáků a jejich domácí zázemí – přehled (podrobně viz kapitola 7.2.1) MÉNĚ ÚSPĚŠNÉ TŘÍDY VELMI ÚSPĚŠNÉ TŘÍDY Pohlaví žáků Minimální rozdíly. Minimální rozdíly. Počet knih v domácnosti Méně knih. Více knih. Podíl žáků ve třídách s rozšířenou výukou jazyků Takoví žáci v podstatě nejsou. Asi sedmina žáků. Využívání počítače ve škole, doma a jinde Ve škole a doma používají počítač každý nebo téměř každý den o něco častěji, jinde ho používají častěji také, ale rozdíl je pouze ve sloučené kategorii „alespoň dvakrát za týden“. Ve škole a doma používají počítač každý nebo téměř každý den o něco méně často, jinde ho používají méně často také, ale rozdíl je pouze ve sloučené kategorii „alespoň dvakrát za týden“. Zájem rodičů o školu a přípravu do školy Minimální rozdíly. Minimální rozdíly. Hodnocení školy očima žáků – přehled (podrobně viz kapitola 7.2.2) MÉNĚ ÚSPĚŠNÉ TŘÍDY VELMI ÚSPĚŠNÉ TŘÍDY Pocit sounáležitosti ve škole Většina žáků má pocit, že ve škole dobře zapadli, a do školy chodí o trochu více rádi. Většina žáků má pocit, že ve škole dobře zapadli, ale do školy chodí o trochu méně rádi. Šikana ve škole Obecně rozšířenější. Větší podíl žáků deklaruje, že nějakou formu šikany zažívá zhruba jednou týdně. Obecně méně rozšířená. Menší podíl žáků deklaruje, že nějakou formu šikany zažívá zhruba jednou týdně. Čtení ve škole – přehled (podrobně viz kapitola 7.2.3) MÉNĚ ÚSPĚŠNÉ TŘÍDY VELMI ÚSPĚŠNÉ TŘÍDY Zapojení žáků do hodin čtení Dle souhrnného ukazatele nejsou rozdíly, ale ukazuje se, že žáci z méně úspěšných tříd jsou o něco méně soustředění a o něco méně souhlasí s položkou vím, co učitel chce, abych dělal/a. Dle souhrnného ukazatele nejsou rozdíly, ale ukazuje se, že žáci z velmi úspěšných tříd jsou o něco více soustředění a o něco více souhlasí s položkou vím, co učitel chce, abych dělal/a. Čtenářské aktivity ve škole Potichu pro sebe si každý den nebo téměř každý den častěji čtou žáci v méně úspěšných třídách Potichu pro sebe si každý den nebo téměř každý den méně často čtou žáci ve velmi úspěšných třídách 2 Text kurzívou bude vždy používán pro citaci přesného znění položky/výroku z dotazníku.