Česká školní inspekce Srovnání charakteristik méně úspěšných a velmi Čj.: ČŠIG-2154/16-G2 úspěšných tříd – Sekundární analýza PIRLS 2011 a TIMSS 2011 7/22 Hodnocení školy z pohledu učitelů – přehled (podrobně viz kapitola 7.1.2) MÉNĚ ÚSPĚŠNÉ TŘÍDY VELMI ÚSPĚŠNÉ TŘÍDY Charakteristiky školy očima učitelů Školy s méně pozitivními charakteristikami. Školy s pozitivnějšími charakteristikami. Důraz školy na studijní úspěch Nižší důraz. Vyšší důraz. Školní klima Mírně horší školní klima. Z pohledu učitelů čtení je škola vnímána obecně jako méně bezpečné prostředí. Z pohledu učitelů matematiky nejsou obecně v tomto ukazateli mezi třídami rozdíly. Mírně lepší školní klima. Z pohledu učitelů čtení je škola vnímána obecně jako bezpečné prostředí. Z pohledu učitelů matematiky nejsou obecně v tomto ukazateli mezi třídami rozdíly. Pracovní podmínky učitelů na škole Hodnoceny jako spíše horší. Problémem je např. dle učitelů matematiky to, že mají příliš mnoho vyučovacích hodin. Hodnoceny spíše jako lepší. Většinou téměř žádné problémy, pouze dle učitelů matematiky jsou třídy přeplněné. Povolání učitele – přehled (podrobně viz kapitola 7.1.3) MÉNĚ ÚSPĚŠNÉ TŘÍDY VELMI ÚSPĚŠNÉ TŘÍDY Spolupráce učitelů na zkvalitnění výuky O něco větší spolupráce. Jen malá spolupráce. Povolání učitele Méně spokojení učitelé s povoláním učitele (pozorujeme jejich jistou deziluzi). Výrazně spokojenější učitelé s povoláním učitele. Výuka ve třídě – přehled (podrobně viz kapitola 7.1.4) MÉNĚ ÚSPĚŠNÉ TŘÍDY VELMI ÚSPĚŠNÉ TŘÍDY Činnosti pro zaujetí žáků výukou Uplatňovány ve většině hodin matematiky pro necelou polovinu žáků. Při výuce čtení rozdíly minimální. Uplatňovány ve většině hodin matematiky pro tři čtvrtiny žáků. Při výuce čtení rozdíly minimální. Učitelé matematiky mají rezervy zejména v zaujetí nadaných žáků. Jistoty ve výuce matematiky 56 % žáků má velmi jisté učitele. 69 % žáků má velmi jisté učitele. Používané výukové přístupy v matematice Nejčastěji používanou metodou je sledování výkladu o tom, jak řešit úlohy. Žáci sami úlohy řeší méně často a méně často než ve velmi úspěšných třídách musí své odpovědi vysvětlovat a dávat do souvislosti s každodenním životem to, co se učí v matematice. Ve větší míře žáci řeší úlohy, musí vysvětlovat své odpovědi a dávat do souvislosti s každodenním životem, co se učí v matematice. Rozdělování žáků při výuce čtení Učitelé žáky o něco více organizují (čtení učí celou třídu najednou, vytváří skupiny, v nichž jsou žáci se stejnými schopnostmi, provádí individualizovanou výuku čtení a učí tak, že žáci pracují samostatně na úkolu, který jim zadali). Učitelé ponechávají žákům o něco více samostatnosti (nechávají žáky pracovat samostatně na úkolu, který si sami zvolili).