Česká školní inspekce Srovnání charakteristik méně úspěšných a velmi Čj.: ČŠIG-2154/16-G2 úspěšných tříd – Sekundární analýza PIRLS 2011 a TIMSS 2011 6/22 Doporučení: Zjištění z analýzy charakteristik méně úspěšných tříd potvrzují, že je vhodné věnovat pozornost následujícím záležitostem: Podporovat ve školách činnost odborně vyškolených pracovníků pro zvládání šikany a dalších rizikových jevů a věnovat se metodám zvládání šikany a dalších rizikových jevů také již při výuce studentů fakult připravujících učitele. Rozvíjet kvalitu komunikace s rodiči žáků. Podporovat zlepšování kvalifikace učitelů, kteří učí v méně úspěšných třídách, a motivovat učitele matematiky z těchto tříd k dalšímu vzdělávání i v jiných oblastech, než je využití IT při výuce. Navíc zjištění z analýzy charakteristik velmi úspěšných tříd potvrzují, že je vhodné věnovat pozornost následujícímu: V rámci dalšího vzdělávání podporovat a vzdělávat učitele z velmi úspěšných tříd při rozvoji nadaných dětí a vzdělávat v metodách práce s různě nadanými dětmi i studenty fakult připravujících učitele. Obecně je pak nutné podporovat spolupráci učitelů ve všech skupinách tříd a pěstovat spolupráci již mezi studenty fakult připravujících učitele, protože v tomto důležitém faktoru, který učitelům poskytuje vzájemné sdílení zkušeností a podporu, Česká republika zaostává za mezinárodní situací. 6 Přehled hlavních charakteristik méně úspěšných a velmi úspěšných tříd Následující tabulky shrnují porovnání méně úspěšných a více úspěšných tříd v charakteristikách učitelů, rodičů a žáků. 6.1 Přehled hlavních charakteristik učitelů a jejich výukových metod Charakteristiky učitelů – přehled (podrobně viz kapitola 7.1.1) MÉNĚ ÚSPĚŠNÉ TŘÍDY VELMI ÚSPĚŠNÉ TŘÍDY Délka praxe Delší praxe. Více než polovinu žáků učí matematiku učitelé s praxí nad 20 let. Polovinu žáků učí čtení učitelé s praxí nad 20 let a 17 % žáků učitelé s praxí do 10 let. Kratší praxe. Polovinu žáků učí matematiku učitelé s praxí do 10 let. Téměř polovinu žáků učí čtení učitelé s praxí nad 20 let a třetinu žáků učitelé s praxí do 10 let. Věk učitelů Starší. Učitelé do 29 let učí matematiku 19 % a čtení 9 % žáků. Učitelé nad 40 let učí matematiku i čtení tři čtvrtiny žáků. Mladší. Učitelé do 29 let učí matematiku i čtení 30 % žáků. Učitelé nad 40 let učí matematiku i čtení polovinu žáků. Profesní kvalifikace Méně kvalifikovaní. Učitelé s učitelstvím pro 1. stupeň ZŠ učí přibližně 70 % žáků. Více kvalifikovaní. Učitelé s učitelstvím pro 1. stupeň ZŠ učí 90 % žáků. Další vzdělávání učitelů matematiky v posledních dvou letech Méně se vzdělávají. V menší míře až na téma využití IT při výuce matematiky. Více se vzdělávají. Ve větší míře v tématech matematický obsah, matematické kurikulum a hodnocení žáků v matematice.