Česká školní inspekce Srovnání charakteristik méně úspěšných a velmi Čj.: ČŠIG-2154/16-G2 úspěšných tříd – Sekundární analýza PIRLS 2011 a TIMSS 2011 5/22 Graf č. 3 Srovnání výsledků na dílčích škálách čtenářské gramotnosti 5 Shrnutí a doporučení Shrnutí: Zatímco v případě méně úspěšných tříd učitelé s kvalifikací učitelství pro 1. stupeň učí přibližně 70 % žáků, v případě velmi úspěšných tříd takto kvalifikovaní učitelé učí 90 % žáků. V méně úspěšných třídách učí učitelé, kteří jsou celkově méně spokojeni s povoláním učitele. Ve velmi úspěšných třídách učí učitelé, kteří jsou s povoláním učitele výrazně spokojenější. Učitelé méně úspěšných tříd působí ve školách, které kladou menší důraz na studijní úspěch, mají o něco horší školní klima a nabízejí učitelům o něco horší pracovní podmínky, než jak to hodnotí učitelé ve velmi úspěšných třídách. Žáci z méně úspěšných ve srovnání s žáky z velmi úspěšných tříd obecně častěji ve škole zažívají šikanu. Učitelé matematiky velmi úspěšných tříd mají rezervy v zaujetí nadaných žáků. Učitelé matematiky méně úspěšných tříd se v menší míře účastní dalšího vzdělávání než ti, co učí ve velmi úspěšných třídách, s výjimkou vzdělávání v tématu „využití IT při výuce matematiky“. Rodiče žáků z méně úspěšných tříd se ve srovnání s rodiči žáků z velmi úspěšných tříd cítí méně zapojeni do vzdělávání svého dítěte a méně informováni.