Česká školní inspekce Srovnání charakteristik méně úspěšných a velmi Čj.: ČŠIG-2154/16-G2 úspěšných tříd – Sekundární analýza PIRLS 2011 a TIMSS 2011 2/22 Obsah 1 Úvod ............................................................................................................................. 3 2 Cíle analýzy ................................................................................................................. 3 3 Definice úspěšnosti tříd .............................................................................................. 3 4 Východiska - výsledky na jednotlivých dílčích škálách a podoblastech funkčních gramotností ................................................................................................................. 4 5 Shrnutí a doporučení ................................................................................................. 5 6 Přehled hlavních charakteristik méně úspěšných a velmi úspěšných tříd ........... 6 6.1 Přehled hlavních charakteristik učitelů a jejich výukových metod .............................. 6 6.2 Přehled hlavních charakteristik žáků a jejich postojů ke škole a výuce ...................... 8 6.3 Přehled hlavních charakteristik rodičů a jejich postojů ke škole ................................. 9 7 Charakteristiky učitelů, rodičů a žáků: podrobné výsledky .................................. 9 7.1 Charakteristiky učitelů a jejich výukových metod ....................................................... 9 7.1.1 Charakteristiky učitelů ............................................................................................... 10 7.1.2 Hodnocení školy z pohledu učitelů ............................................................................ 10 7.1.3 Povolání učitele .......................................................................................................... 12 7.1.4 Výuka ve třídě ............................................................................................................ 13 7.2 Charakteristiky žáků a jejich postoje ke škole a výuce .............................................. 15 7.2.1 Sociodemografické charakteristiky žáků a jejich domácí zázemí.............................. 16 7.2.2 Hodnocení školy očima žáků ..................................................................................... 16 7.2.3 Čtení ve škole ............................................................................................................. 18 7.2.4 Matematika ve škole .................................................................................................. 19 7.2.5 Přírodověda ve škole .................................................................................................. 20 7.3 Charakteristiky rodičů a jejich postoje ke škole ........................................................ 21 7.3.1 Vzdělání a zaměstnanecký status rodičů .................................................................... 21 7.3.2 Hodnocení školy, do které chodí jejich dítě ............................................................... 21 8 Závěry ....................................................................................................................... 22